Přeskočit na obsah

Jak si zlepšit rizikový profil společnosti (5/5)

Své zákazníky a partnery v podnikání byste si měli pečlivě vybírat a ověřovat si jejich bonitu.

Informujte se o bonitě svých odběratelů

V tomto dílu seriálu „Jak zlepšit rizikový profil společnosti“ se podíváme na bonitu vašich partnerů. Své zákazníky a partnery v podnikání byste si měli pečlivě vybírat a ověřovat si jejich bonitu (schopnost dostát finančním závazkům). Platební schopnost odběratele lze ověřit např. podle toho, jak vám platil v minulosti, zda nemá záporný vlastní kapitál a jak se vyvíjí jeho ziskovost. Můžete mít několik klíčových odběratelů, kteří tvoří jádro vašeho hrubého zisku. Insolvence těchto odběratelů by mohla způsobit závažné problémy ve vašem podnikání, proto musíte brát v úvahu jejich celkovou finanční situaci, sledovat jejich platební morálku a signály o možných finančních potížích.

Podle spolehlivosti svých odběratelů byste si také měli stanovit, do jaké výše celkových nesplacených pohledávek budete ochotni určitému odběrateli dodávat na fakturu a s jakou splatností. Je vhodné rovněž sledovat, jestli mají odběratelé porozumění pro vaše případné objektivní potíže se splněním termínu nebo kvality dodávky.

Informace o svých odběratelích můžete získat různým způsobem. Pokud mezi vaše odběratele patří společnosti obchodované na burze, obvykle musí každé čtvrtletí detailně informovat o hospodaření. Často jsou o nich také dostupné nezávislé analýzy investičních analytiků nebo rating od renomovaných ratingových agentur. Souhrnným ukazatelem bonity společností obchodovaných na burze je vývoj ceny jejich akcií. Ze sbírky listin vedené rejstříkovými soudy lze získat účetní závěrky odběratelů, popř. i výroční zprávu s popisem vývoje hospodaření. V obchodním rejstříku naleznete údaje o vlastnických a personálních změnách v orgánech společností. Na burzách pohledávek si můžete ověřit, zda se za vašimi odběrateli nevyskytují pohledávky po splatnosti, kterých se chtějí zbavit jiní dodavatelé výrazně pod nominální hodnotu pohledávky.

Stáhnout infografiku

Ověřit si spolehlivost svého partnera můžete také rovnou v Cashbotu. Stačí si zadat fakturu k financování určenou vašemu odběrateli. V Cashbotu se na odběratele podívají a zkontrolují, zda není v exekuci nebo insolvenci, zhodnotí jeho bonitu a další ukazatele. Pokud bude vše v pořádku, fakturu vám profinancují. Jestli se jim však na straně odběratele něco nebude líbit, fakturu zamítnou, což pro vás může být varovným signálem ohledně spolehlivosti vašeho obchodního partnera.


Marek Hejdušek

Spoluautor článku

Marek Hejdušek

Baví mě hledat vlastní směr a inovace ve světě financí. Mým cílem je, aby podnikatelé mohli pracovat s cash flow efektivněji a aby si nenechali ujít obchodní příležitost kvůli nedostatku vlastních financí.

Rady, které přijdou vhod

Nezaspěte aktuální trendy ve světě podnikání a financí. O nově vydaném článku na blogu vám dáme vědět.

aplikace-na-mobilu-3
check-green

Novinky pravidelně
ve vaší schránce

check-green

Dejte zelenou příležitostem

Podobné články