Jak si zlepšit rizikový profil společnosti (5/5)

Své zákazníky a partnery v podnikání byste si měli pečlivě vybírat a ověřovat si jejich bonitu.

Informujte se o bonitě svých odběratelů

V tomto dílu seriálu “Jak zlepšit rizikový profil společnosti” se podíváme na bonitu vašich partnerů. Své zákazníky a partnery v podnikání byste si měli pečlivě vybírat a ověřovat si jejich bonitu (schopnost dostát finančním závazkům). Platební schopnost odběratele lze ověřit např. podle toho, jak vám platil v minulosti, zda nemá záporný vlastní kapitál a jak se vyvíjí jeho ziskovost. Můžete mít několik klíčových odběratelů, kteří tvoří jádro vašeho hrubého zisku. Insolvence těchto odběratelů by mohla způsobit závažné problémy ve vašem podnikání, proto musíte brát v úvahu jejich celkovou finanční situaci, sledovat jejich platební morálku a signály o možných finančních potížích.

Podle spolehlivosti svých odběratelů byste si také měli stanovit, do jaké výše celkových nesplacených pohledávek budete ochotni určitému odběrateli dodávat na fakturu a s jakou splatností. Je vhodné rovněž sledovat, jestli mají odběratelé porozumění pro vaše případné objektivní potíže se splněním termínu nebo kvality dodávky.

Informace o svých odběratelích můžete získat různým způsobem. Pokud mezi vaše odběratele patří společnosti obchodované na burze, obvykle musí každé čtvrtletí detailně informovat o hospodaření. Často jsou o nich také dostupné nezávislé analýzy investičních analytiků nebo rating od renomovaných ratingových agentur. Souhrnným ukazatelem bonity společností obchodovaných na burze je vývoj ceny jejich akcií. Ze sbírky listin vedené rejstříkovými soudy lze získat účetní závěrky odběratelů, popř. i výroční zprávu s popisem vývoje hospodaření. V obchodním rejstříku naleznete údaje o vlastnických a personálních změnách v orgánech společností. Na burzách pohledávek si můžete ověřit, zda se za vašimi odběrateli nevyskytují pohledávky po splatnosti, kterých se chtějí zbavit jiní dodavatelé výrazně pod nominální hodnotu pohledávky.

Stáhnout infografiku

Ověřit si spolehlivost svého partnera můžete také rovnou v Cashbotu. Stačí si zadat fakturu k financování určenou vašemu odběrateli. V Cashbotu se na odběratele podívají a zkontrolují, zda není v exekuci nebo insolvenci, zhodnotí jeho bonitu a další ukazatele. Pokud bude vše v pořádku, fakturu vám profinancují. Jestli se jim však na straně odběratele něco nebude líbit, fakturu zamítnou, což pro vás může být varovným signálem ohledně spolehlivosti vašeho obchodního partnera.



Jak s Cashbotem získáte v podnikání víc?

Trápí vás nějaký z těchto problémů?

  • Chci zakázku navíc nebo nového zákazníka
  • Plánuji rozšířit tým
  • Chystám se modernizovat sklady nebo techniku
  • Rozšiřuji vozový park nebo skladové prostory
  • Vidím příležitost při nečekaných událostech na trhu

Odložit splatnost přijatých faktur

  • Chci prodat víc zboží nebo získat zakázku navíc
  • Plánuji se předzásobit za výhodnějších podmínek
  • Chci platit faktury včas a získat výhodnější podmínky
  • Chci získat čas, který trávím placením faktur
  • Vidím příležitosti při nečekaných událostech na trhu

Další užitečné články

Faktoring – v čem může být malým a středním firmám přínosem? A v jakých segmentech se nejčastěji využívá?

Každá firma se dostane do bodu, kdy řeší, kde sehnat peníze na rozvoj. Prvním řešením, které firmy zvažují, bývá úvěr od banky. Existují však i jiné alternativy – například faktoring. Co to je, pro koho je vhodný, jaké má jeho využití výhody a v jakých segmentech je nejčastěji využíván? To se dozvíte v našem novém článku.

3 minuty čtení