Své zákazníky a partnery v podnikání byste si měli pečlivě vybírat a ověřovat si jejich bonitu.
Informujte se o bonitě svých odběratelů
V tomto dílu seriálu “Jak zlepšit rizikový profil společnosti” se podíváme na bonitu vašich partnerů. Své zákazníky a partnery v podnikání byste si měli pečlivě vybírat a ověřovat si jejich bonitu (schopnost dostát finančním závazkům). Platební schopnost odběratele lze ověřit např. podle toho, jak vám platil v minulosti, zda nemá záporný vlastní kapitál a jak se vyvíjí jeho ziskovost. Můžete mít několik klíčových odběratelů, kteří tvoří jádro vašeho hrubého zisku. Insolvence těchto odběratelů by mohla způsobit závažné problémy ve vašem podnikání, proto musíte brát v úvahu jejich celkovou finanční situaci, sledovat jejich platební morálku a signály o možných finančních potížích.
Podle spolehlivosti svých odběratelů byste si také měli stanovit, do jaké výše celkových nesplacených pohledávek budete ochotni určitému odběrateli dodávat na fakturu a s jakou splatností. Je vhodné rovněž sledovat, jestli mají odběratelé porozumění pro vaše případné objektivní potíže se splněním termínu nebo kvality dodávky.
Tip pro Vás
Podle spolehlivosti svých odběratelů byste si také měli stanovit, do jaké výše celkových nesplacených pohledávek budete ochotni určitému odběrateli dodávat na fakturu a s jakou splatností. Je vhodné rovněž sledovat, jestli mají odběratelé porozumění pro vaše případné objektivní potíže se splněním termínu nebo kvality dodávky.
Informace o svých odběratelích můžete získat různým způsobem. Pokud mezi vaše odběratele patří společnosti obchodované na burze, obvykle musí každé čtvrtletí detailně informovat o hospodaření. Často jsou o nich také dostupné nezávislé analýzy investičních analytiků nebo rating od renomovaných ratingových agentur. Souhrnným ukazatelem bonity společností obchodovaných na burze je vývoj ceny jejich akcií. Ze sbírky listin vedené rejstříkovými soudy lze získat účetní závěrky odběratelů, popř. i výroční zprávu s popisem vývoje hospodaření. V obchodním rejstříku naleznete údaje o vlastnických a personálních změnách v orgánech společností. Na burzách pohledávek si můžete ověřit, zda se za vašimi odběrateli nevyskytují pohledávky po splatnosti, kterých se chtějí zbavit jiní dodavatelé výrazně pod nominální hodnotu pohledávky.
Ověřit si spolehlivost svého partnera můžete také rovnou v Cashbotu. Stačí si zadat fakturu k financování určenou vašemu odběrateli. V Cashbotu se na odběratele podívají a zkontrolují, zda není v exekuci nebo insolvenci, zhodnotí jeho bonitu a další ukazatele. Pokud bude vše v pořádku, fakturu vám profinancují. Jestli se jim však na straně odběratele něco nebude líbit, fakturu zamítnou, což pro vás může být varovným signálem ohledně spolehlivosti vašeho obchodního partnera.
Jak s Cashbotem získáte v podnikání víc?
Trápí vás nějaký z těchto problémů?
Chci zakázku navíc nebo nového zákazníka
Plánuji rozšířit tým
Chystám se modernizovat sklady nebo techniku
Rozšiřuji vozový park nebo skladové prostory
Vidím příležitost při nečekaných událostech na trhu
Odložit splatnost přijatých faktur
Chci prodat víc zboží nebo získat zakázku navíc
Plánuji se předzásobit za výhodnějších podmínek
Chci platit faktury včas a získat výhodnější podmínky
Chci získat čas, který trávím placením faktur
Vidím příležitosti při nečekaných událostech na trhu
Snad každý, kdo pracuje „sám na sebe“, se někdy dostal do situace, kdy hypnotizoval účet v očekávání příchodu platby, která měla být dle faktury splatná už před několika dny, nebo dokonce týdny. Podle průzkumu společnosti Bisnode se v této situaci alespoň jednou za život ocitlo 9 z 10 podnikatelů. Jak z toho ven?
Každá firma se dostane do bodu, kdy řeší, kde sehnat peníze na rozvoj. Prvním řešením, které firmy zvažují, bývá úvěr od banky. Existují však i jiné alternativy – například faktoring. Co to je, pro koho je vhodný, jaké má jeho využití výhody a v jakých segmentech je nejčastěji využíván? To se dozvíte v našem novém článku.