Platební brány jako konkurenční výhoda
- 15. října 2024
- 5 minut čtení
Komunikace se zákazníky vždy byla a bude základem prosperujícího byznysu. Aktuálně však mnoho firem čeká nová výzva: online komunikace. Jak si s touto výzvou poradit? Kde začít? Sepsali jsme pro vás pár tipů.
Mnoho podniků nemělo doposud potřebu přesouvat prodeje do online prostředí. Obchod prosperoval i bez e-shopu a komunikaci se zákazníky dostatečně obstaral web v kombinaci se starými dobrými letáky a nějakým tím PR. Některé společnosti měly dokonce tolik zakázek, že by potenciální nárůst poptávek z online reklamy pravděpodobně nezvládly obsloužit. Doby, kdy mohl podnik komunikovat na dostatečnou jsou ale dávno pryč. Prodeje i komunikace se definitivně přesunuly do online prostředí a společnosti se tomu jedna po druhé postupně přizpůsobují.
Web je vaše vizitka. Je tím prvním, co potenciální zákazník vidí, když si vás vyhledá, klikne na reklamu nebo přijde na doporučení. Web by měl zcela jasně sdělovat, co děláte a komu to nabízíte. Měl by být jasně strukturovaný a přehledný, uživatel by neměl bloudit ani tápat.
To, jaké informace a na jakém místě uživatel uvidí, je jen na vás. To podstatné byste měli dát na začátek, to méně podstatné na konec. Velmi důležitá je i estetická, resp. grafická stránka – s designem z „devadesátek“ rozhodně dnes moc nezaujmete.
Vždy byste měli vědět, kam chcete uživatele dovést a především: nenechat ho odejít minimálně bez pozvánky „na druhé rande“. Stránky by měly být logicky provázané a vybavené kontaktními formuláři nebo formuláři s pobídkou k přihlášení k odběru newsletteru.
Vezměme to popořadě. Jakmile uživatel vyplní kontaktní formulář, je potřeba se mu co nejdříve ozvat zpět. To je jasné. Když vyplní přihlášení k odběru newsletteru, získáte skvělý nástroj, jak s ním pravidelně komunikovat. Newsletter je v podstatě online verze letáku, s několika (ne)patrnými rozdíly – náklady vynaložené na tvorbu newsletteru i jeho rozeslání jsou minimální, zprávu rozesíláte jen těm, kteří o ni mají skutečně zájem (dobrovolně se zapsali do newsletteru) a výsledek je měřitelný.
Ten je potřeba posílat na pravidelné bázi. Jde to snadno a do určitého počtu kontaktů dokonce i zdarma, například skrz nástroje mailchimp nebo smartemailing. Tyto nástroje vám nejen usnadní tvorbu a rozesílání newsletterů (nabízejí mnoho připravených šablon jednoduchých, intuitivních funkcí, jak obsah poskládat a graficky upravovat), ale především vám dají o vašich stávajících i potenciálních zákaznících cenná data. Kolik z nich e-mail otevřelo? Kolik z nich kliklo na odkaz uvedený v e-mailu? Můžete sledovat, co vaše cílové skupiny zajímá, na co pozitivně reagují, o které produkty / služby jeví nejvyšší zájem.
Firmy, kterých se dotkla krize, začínají šetřit. Když dojde na škrty v marketingu, je třeba vědět, co škrtnout, co omezit a jaké aktivity naopak posílit. Zviditelnit web je klíčové. Správné nastavení PPC (pay per click) kampaní zviditelní vaše stránky a pomůže jim dostat se na přední místa ve vyhledávání. PPC reklamy lze realizovat jak na Googlu, tak na Seznamu. Vyplatí se nastavit i remarketing. Díky němu se budou uživatelům, kteří vaše stránky navštívili, zobrazovat v určitém časovém intervalu reklamy – váš brand i nabídka se jim budou touto formou připomínat. Máte-li ve firmě šikovného markeťáka, pošlete ho na kurz. Pokud ne, domluvte se na externí spolupráci nebo najměte agenturu. Pokud zviditelnění webu svěříte do schopných rukou, mohou vám nejen vydělat, ale i ušetřit peníze.
Ať už prodáváte ponožky, služby, keramiku, auta nebo díly do obráběcích strojů, můžete kreativně komunikovat na sociálních sítích. Že vás nenapadá, co by mělo být předmětem komunikace? Zkusme se zamyslet společně: internetové vody jsou široké a někde v nich se pohybují vaši obchodní partneři, odběratelé, dodavatelé, stálí i potenciální zákazníci. Pokud máte značku s módou, spotřebním zbožím, nebo třeba prodáváte jídlo, je vaším cílem vybudovat lovebrand. Značky technologického zaměření (průmysl, výroba, zdravotnictví, věda, výzkum atp.) se soustředí na budování pozice informačního lídra na trhu. V komunikaci zdůrazňují expertízu, představují zkušené kolegy, ti jsou mnohdy skutečnými kapacitami v oboru, vysvětlují specifika produktů, píší nebo sdílí související články. Cílem je dát najevo, že tomu, co děláte, rozumíte.
Dalším z důvodů, proč by vaše značka měla mít profil na alespoň jedné sociální síti (opět, podle povahy vašeho podnikání) je fakt, že sociální sítě nabízejí i v dnešní době stále relativně levnou reklamu. Za pár korun můžete zaujmout široké publikum a opět: své aktivity změřit, vyhodnotit a optimalizovat tak, abyste za reklamu neutráceli zbytečné prostředky a „nestříleli“ naslepo. Cílem je dostat informace přesně k těm uživatelům, kterým budou užitečné a osloví je.
Sociální síť můžete použít i jako nástroj pro HR, a to nejen při náboru, ale také pro posílení interní komunikace. Pokud své zaměstnance zviditelníte na sociálních sítích firmy, lépe se ztotožní se značkou. Pochopitelně, pokud je někdo introvert, není dobré ho nutit, aby se předváděl na vašem firemním profilu. Pokud je však odborník na určitou oblast, o své práci mluví se zaujetím v podstatě nonstop, požádejte ho, ať napíše článek. Ten můžete publikovat na svém firemním blogu a následně přesdílet. Například na Facebook nebo LinkedIn. Že nemáte firemní blog? V dalším doporučení vysvětlíme, proč je dobré si ho založit.
Blog je skvělým místem, kde se můžete rozepsat. O svých produktech, službách, ale i o dalších tématech, které s vaším podnikáním přímo nebo nepřímo souvisí. Na rozdíl od webu, kde je kladen důraz na stručnost, strukturovanost a výstižnost, na blogu můžete jít do hloubky, a to v tématech přímo i nepřímo souvisejících s předmětem vašeho podnikání.
Články z blogu jsou skvělým formátem obsahu na Facebook či LinkedIn. Můžete díky nim zvýšit důvěryhodnost k vaší značce (dlouhodobá komunikace, prokázání odbornosti), stát se vyhledávaným zdrojem relevantních informací nebo zábavy a v neposlední řadě komunikovat – v diskusích pod články máte jedinečnou možnost zjistit, jak vaši zákazníci reagují, co je zajímá, co potřebují a navázat s nimi dialog.
Být pro zákazníky tzv. „top of mind“ neboli být první volbou, když se řekne… (dosaďte libovolně oblast, ve které podnikáte), je komunikačním cílem, kterého by se firmy měly snažit neustále dosáhnout nejen v době krize. Průběžná komunikace pomůže nejen získat konkurenční výhodu a nové zákazníky, ale také vybudovat důvěru a tím pádem loajalitu těch stávajících. Spokojení zákazníci, jenž jsou věrni značce a stále se vracejí, jsou pro firmy aktuálně důležitější než kdy dříve. Začněte se svými potenciálními i budoucími zákazníky komunikovat už dnes. Nikdy není pozdě a vhodnější čas už nebude.
Spoluautor článku
Baví mě hledat vlastní směr a inovace ve světě financí. Mým cílem je, aby podnikatelé mohli pracovat s cash flow efektivněji a aby si nenechali ujít obchodní příležitost kvůli nedostatku vlastních financí.
Nezaspěte aktuální trendy ve světě podnikání a financí. O nově vydaném článku na blogu vám dáme vědět.
Novinky pravidelně
ve vaší schránce
Dejte zelenou příležitostem