Silná myšlenka si umí získat podporu od spousty lidí. Vezměte si například Bulánky – tato legendární hra získala od lidí skrze crowdfuding pro své pokračování investici přes 7 miliónů korun. To je o 1 361 % více, než si autoři původně přáli. Co to je crowdfunding a může jako alternativní metoda financování fungovat i pro váš projekt?
Co je Crowdfunding?
Crowdfunding umožňuje podnikům i jednotlivcům získat peníze od široké veřejnosti. Začalo to jako způsob, jak financovat kreativní projekty, jako jsou počítačové hry, filmy či hudební alba. Nyní umožňuje crowdfunding téměř komukoli, ať už je to nezisková organizace, podniky nebo jednotlivci, získat peníze od přátel, rodiny nebo od úplně cizích lidí.
Využít jej lze pro jakýkoli typ projektu – může to být kreativní projekt, rozjezd podnikání, charitativní záležitost nebo i stavba.
Crowdfunding využívá společného úsilí velké skupiny jednotlivců, aby se docílilo většího zviditelnění. Tím se také zvyšuje šance získat stanovený obnos peněz či jej dokonce překonat. Komunikačním nástrojem jsou primárně online kanály: sociální média a platformy crowdfundingu.
Co je nutné vědět o crowdfundingu?
Chcete-li spustit úspěšnou crowdfundingovou kampaň, je nutné upoutat pozornost velkého počtu lidí a přesvědčit je, že váš projekt stojí za to a dává jim smysl.
Většina těchto kampaní se odehrává prostřednictvím internetových platforem. Mají stanovené časové rámce, kdy lze získat peníze, a zveřejňují konkrétní peněžní cíle i odměny.
Existují 2 hlavní modely crowdfundingu:
Financování na základě darů, kdy dárci na vaší kampaň přispívají vybranou částkou. Odměnou bývá produkt nebo služba vyvinuty pomocí příjmů z crowdfundingové kampaně. Lze si také často zvolit jen finanční podporu daného nápadu či projektu bez nároku na další obohacení.
Investiční crowdfunding, kdy podniky hledající kapitál prodávají vlastnické podíly ve formě vlastního kapitálu nebo dluhu. V tomto modelu se jednotlivci, kteří se rozhodnou zapojit, stávají vlastníky nebo akcionáři. Mají tak možnost získat své finance zpět i s finančním zhodnocením, na rozdíl od modelu dárcovství.
České crowdfundingové platformy
U nás v Čechách jsou známější crowdfundingové platformy založené na odměnách. Mezi nejznámější patří HitHit nebo Startovač, ze zahraničí je to například Kickstarter.
Tyto crowdfundingové společnosti sdílejí následující vlastnosti:
Umožňují vám vytvořit stránku, která bude popisovat a propagovat váš projekt.
Přijímají online platbu.
Vytvořené stránky jsou snadno a hojně sdílené na sociálních sítích.
Účtují si určité % ze získaných prostředků plus poplatek za transakci.
Pokud se nepodaří vybrat stanovenou částku, peníze se přispěvatelům vracejí.
Jaké jsou výhody crowdfundingu?
Crowdfunding může být pro firmy a živnostníky dobrým způsobem, jak získat peníze. Často je to jednodušší nebo rychlejší než získat úvěr od banky. Pro investory-dárce je crowdfunding ideální způsob, jak podpořit jim blízké podnikání nebo zajímavý projekt, a často jim může nabídnout vyšší výnos než tradiční investice. Navíc, pokud poskytnete dar veřejně prospěšnému projektu, můžete využít možnosti odečíst si tento dar od základu daně.
Crowdfunding zdanění
O odečtu daru se můžete více dočíst v § 15 v případě fyzických osob a v § 20 v případě právnických osob v Zákonu o daních z příjmů č. 586/1992 Sb.
Crowdfundingová kampaň – krok po kroku
Pokud jste se rozhodli financovat své podnikání či projekt za pomoci crowdfundingu, zde je pro vás návod, jak dál:
Vyberte si crowdfundingovou platformu.
Vytvořte plán. Zaměřte se na to, co se má dít. Co se stane, když to půjde dobře, a co se bude dít v případě, kdy vše nepůjde úplně podle plánu..
Dejte dohromady spolehlivý tým lidí. Budete potřebovat minimálně dobré texty, fotografie, video, někoho, kdo za vás převezme řízení, když toho na vás bude už příliš.
Stanovte si své cíle. Komunikujte je poté zřetelně publiku, aby potenciální dárci věděli, co mohou očekávat.
Ztvárněte váš projekt do vizuální podoby. Kampaň se neobejde bez příběhu, poutavých fotografií a videa.
Nabídněte katalog dárků různé úrovně. Dárky můžete v průběhu kampaně obměňovat či přidávt v případě jejich vyprodání.
Oslovte partnery, velké společnosti, které by vás mohly podpořit. Ať už finanční podporou, nebo svými produkty jako odměnou pro dárce.
Vyberte komunikační kanály, na kterých budete kampaň šířit.
Všechno dobře spočítejte. Udělejte si poctivou kalkulaci nákladů. Ceny, které jsou teď, se mohou na konci vaší kampaně velmi lišit. Myslete i na rezervu.
Spusťte svou kampaň.
Bedlivě sledujte, zda dosahujete cílů, které jste si stanovili. Získali jste 25 % v prvních 7 dnech, jak jste chtěli? Pokud ne, nastupuje plán, který jste si vytvořili pro situaci, kdy se děje něco špatně.
Komunikujte se svými dárci, vyzívejte je ke sdílení kampaně a nezapomeňte jim za podporu poděkovat.
Jestliže jste dosáhli svého cíle, gratulujeme! Připravte se na realizaci projektu a ještě jednou pošlete všem dárcům poděkování.
Průběžně informujte dárce o tom, co se s projektem děje dál. A kdy mohou očekávat svou odměnu.
Crowdfunding s pomocí
Chcete jít cestou crowdfundingu, ale jste ze všeho v rozpacích a nevíte, zda si s tím sami poradíte? Pomocnou ruku nabízí spoustu specialistů a agentur. Jestliže na ně zrovna nemáte rozpočet, nevadí. Stačí, když vám za odvedenou práci pošlou fakturu. Cashbot ji za vás obratem dodavateli uhradí, a vy tak získáte na splacení faktury až 12 měsíců. Platit můžete začít třeba až za 3 měsíce, kdy můžete současně slavit úspěch vaší crowdfundingové kampaně.
Cashbot ví, jak na to
Načerpejte finance od Cashbotu a dejte zelenou příležitostem.
Cashbot zkrátí splatnost vašich faktur, vratek DPH i dotací, u kterých čekáte i měsíce. Peníze můžete mít už do 30 minut. A vrátit je stačí až za pár měsíců.
Baví mě hledat vlastní směr a inovace ve světě financí. Mým cílem je, aby podnikatelé mohli pracovat s cash flow efektivněji a aby si nenechali ujít obchodní příležitost kvůli nedostatku vlastních financí.
Rady, které přijdou vhod
Nezaspěte aktuální trendy ve světě podnikání a financí. O nově vydaném článku na blogu vám dáme vědět.
Abyste na našich stránkách rychle našli to, co hledáte, ušetřili spoustu klikání a nezobrazovaly se vám reklamy, které vás nezajímají, potřebujeme od vás souhlas se zpracováním souborů cookies, neboli malých souborů, které se ukládají ve vašem prohlížeči.
Podle cookies vás na našich stránkách poznáme a zobrazíme vám je tak, aby všechno fungovalo správně a dle vašich preferencí. Podívejte se, co jsou cookies a jak je využíváme.
Díky souborům cookies, které se ukládají ve vašem internetovém prohlížeči a nad kterými máte plnou kontrolu, si na našich stránkách ušetříte spoustu hledání a klikání. Navíc šetří váš čas s vyplňováním některých informací a načítání stránek je díky nim rychlejší.
Kromě toho, že vám cookies usnadňují prohlížení stránek, pomáhají zároveň i nám: zjišťovat, co vás, naše klienty zajímá nejvíc, co naopak vůbec a co na našich stránkách zlepšovat.
Tyto cookies jsou nezbytné kvůli správnému fungování, bezpečnosti, řádnému zobrazování na počítači nebo na mobilu, fungujícímu vyplňování i odesílání formulářů a podobně. Technické cookies není možné vypnout, bez nich by naše stránky nefungovaly správně.
Čím víc lidí má statistické cookies zapnuté, tím lépe můžeme naše stránky vyladit. Třeba tak, že hojně navštěvované části stránek přesuneme hned na hlavní stránku a ušetříme tak hledání ostatním návštěvníkům. Díky nim jsme schopni zjistit, odkud k nám lidé přicházejí, na co klikají, jak dlouho u nás zůstávají apod. Zpracování statistických cookies je našim oprávněným zájmem. Proti tomuto zpracování zde můžete uplatnit námitku a zastavit jejich zpracování.
Díky marketingovým cookies třetích stran vám můžeme připomenout nabídky, které jste si prohlíželi na našich stránkách, i jinde na internetu: na Facebooku, na Googlu nebo třeba na Seznamu. Když tyto cookies zakážete, reklam bude pořád stejně. Ovšem na věci, které vás nezajímají. Pro dosažení tohoto účelu může docházet k profilováni. Tyto cookies zpracováváme na základě vašeho souhlasu. Souhlas zde můžete kdykoliv udělit, či odvolat.
Díky osobním cookies vám na našich stránkách nabídneme především takové služby, které pro vás budou zajímavé, a naopak vás nebudeme obtěžovat s něčím, co už máte nebo to nepotřebujete. Na základě informací, které o vás pomocí těchto cookie získáme, přizpůsobíme obsah našich stránek. Pro dosažení tohoto účelu může docházet k profilováni. Tyto cookies zpracováváme na základě vašeho souhlasu. Souhlas zde můžete kdykoliv udělit, či odvolat.