Přeskočit na obsah

Co je Crowdfunding aneb jak získat peníze od lidí na nový projekt

  • 23. prosince 2021
  • 3 minuty čtení

Silná myšlenka si umí získat podporu od spousty lidí. Vezměte si například Bulánky – tato legendární hra získala od lidí skrze crowdfuding pro své pokračování investici přes 7 miliónů korun. To je o 1 361 % více, než si autoři původně přáli. Co to je crowdfunding a může jako alternativní metoda financování fungovat i pro váš projekt? 

Co je Crowdfunding?

Crowdfunding umožňuje podnikům i jednotlivcům získat peníze od široké veřejnosti. Začalo to jako způsob, jak financovat kreativní projekty, jako jsou počítačové hry, filmy či hudební alba. Nyní umožňuje crowdfunding téměř komukoli, ať už je to nezisková organizace, podniky nebo jednotlivci, získat peníze od přátel, rodiny nebo od úplně cizích lidí.  

Využít jej lze pro jakýkoli typ projektu – může to být kreativní projekt, rozjezd podnikání, charitativní záležitost nebo i stavba.

Crowdfunding využívá společného úsilí velké skupiny jednotlivců, aby se docílilo většího zviditelnění. Tím se také zvyšuje šance získat stanovený obnos peněz či jej dokonce překonat. Komunikačním nástrojem jsou primárně online kanály: sociální média a platformy crowdfundingu. 

Co je nutné vědět o crowdfundingu?

Existují 2 hlavní modely crowdfundingu:

  1. Financování na základě darů, kdy dárci na vaší kampaň přispívají vybranou částkou. Odměnou bývá produkt nebo služba vyvinuty pomocí příjmů z crowdfundingové kampaně. Lze si také často zvolit jen finanční podporu daného nápadu či projektu bez nároku na další obohacení.

  2. Investiční crowdfunding, kdy podniky hledající kapitál prodávají vlastnické podíly ve formě vlastního kapitálu nebo dluhu. V tomto modelu se jednotlivci, kteří se rozhodnou zapojit, stávají vlastníky nebo akcionáři. Mají tak možnost získat své finance zpět i s finančním zhodnocením, na rozdíl od modelu dárcovství. 

České crowdfundingové platformy

U nás v Čechách jsou známější crowdfundingové platformy založené na odměnách. Mezi nejznámější patří HitHit nebo Startovač, ze zahraničí je to například Kickstarter.  

Tyto crowdfundingové společnosti sdílejí následující vlastnosti:

Jaké jsou výhody crowdfundingu?

Crowdfunding může být pro firmy a živnostníky dobrým způsobem, jak získat peníze. Často je to jednodušší nebo rychlejší než získat úvěr od banky. Pro investory-dárce je crowdfunding ideální způsob, jak podpořit jim blízké podnikání nebo zajímavý projekt, a často jim může nabídnout vyšší výnos než tradiční investice. Navíc, pokud poskytnete dar veřejně prospěšnému projektu, můžete využít možnosti odečíst si tento dar od základu daně.

Crowdfunding zdanění

O odečtu daru se můžete více dočíst v § 15 v případě fyzických osob a v § 20 v případě právnických osob v Zákonu o daních z příjmů č. 586/1992 Sb. 

Crowdfundingová kampaň – krok po kroku

Pokud jste se rozhodli financovat své podnikání či projekt za pomoci crowdfundingu, zde je pro vás návod, jak dál: 

  1. Vyberte si crowdfundingovou platformu.
  2. Vytvořte plán. Zaměřte se na to, co se má dít. Co se stane, když to půjde dobře, a co se bude dít v případě, kdy vše nepůjde úplně podle plánu.. 
  3. Dejte dohromady spolehlivý tým lidí.  Budete potřebovat minimálně dobré texty, fotografie, video, někoho, kdo za vás převezme řízení, když toho na vás bude už příliš. 
  4. Stanovte si své cíle. Komunikujte je poté zřetelně publiku, aby potenciální dárci věděli, co mohou očekávat.
  5. Ztvárněte váš projekt do vizuální podoby. Kampaň se neobejde bez příběhu, poutavých fotografií a videa. 
  6. Nabídněte katalog dárků různé úrovně. Dárky můžete v průběhu kampaně obměňovat či přidávt v případě jejich vyprodání. 
  7. Oslovte partnery, velké společnosti, které by vás mohly podpořit. Ať už finanční podporou, nebo svými produkty jako odměnou pro dárce.
  8. Vyberte komunikační kanály, na kterých budete kampaň šířit. 
  9. Všechno dobře spočítejte. Udělejte si poctivou kalkulaci nákladů. Ceny, které jsou teď, se mohou na konci vaší kampaně velmi lišit. Myslete i na rezervu. 
  10. Spusťte svou kampaň.
  11. Bedlivě sledujte, zda dosahujete cílů, které jste si stanovili. Získali jste 25 % v prvních 7 dnech, jak jste chtěli? Pokud ne, nastupuje plán, který jste si vytvořili pro situaci, kdy se děje něco špatně.
  12. Komunikujte se svými dárci, vyzívejte je ke sdílení kampaně a nezapomeňte jim za podporu poděkovat. 
  13. Jestliže jste dosáhli svého cíle, gratulujeme! Připravte se na realizaci projektu a ještě jednou pošlete všem dárcům poděkování. 
  14. Průběžně informujte dárce o tom, co se s projektem děje dál. A kdy mohou očekávat svou odměnu.

Crowdfunding s pomocí

Chcete jít cestou crowdfundingu, ale jste ze všeho v rozpacích a nevíte, zda si s tím sami poradíte? Pomocnou ruku nabízí spoustu specialistů a agentur. Jestliže na ně zrovna nemáte rozpočet, nevadí. Stačí, když vám za odvedenou práci pošlou fakturu. Cashbot ji za vás obratem dodavateli uhradí, a vy tak získáte na splacení faktury až 12 měsíců. Platit můžete začít třeba až za 3 měsíce, kdy můžete současně slavit úspěch vaší crowdfundingové kampaně. 

Cashbot ví, jak na to

Načerpejte finance od Cashbotu
a dejte zelenou příležitostem.

Faktura vydaná

Cashbot zkrátí splatnost vašich faktur, vratek DPH i dotací, u kterých čekáte i měsíce. Peníze můžete mít už do 30 minut. A vrátit je stačí až za pár měsíců.

Marek Hejdušek

Spoluautor článku

Marek Hejdušek

Baví mě hledat vlastní směr a inovace ve světě financí. Mým cílem je, aby podnikatelé mohli pracovat s cash flow efektivněji a aby si nenechali ujít obchodní příležitost kvůli nedostatku vlastních financí.

Rady, které přijdou vhod

Nezaspěte aktuální trendy ve světě podnikání a financí. O nově vydaném článku na blogu vám dáme vědět.

aplikace-na-mobilu-3
check-green

Novinky pravidelně
ve vaší schránce

check-green

Dejte zelenou příležitostem

Podobné články