Přeskočit na obsah

Infografika: Rady pro efektivní řízení cash flow

Existuje mnoho firem, o kterých můžeme z finančních výkazů na první dobrou říci, že jsou ziskové. To však neznamená, že jsou stabilní a že se jim daří. Stěžejní je, jak se firmě vede z hlediska cash flow. Pokud je firma momentálně ve ztrátě, neznamená to, že ztrátu nedožene. Dlouhodobě negativní cash flow však může být pro firmu konečná. Podívejte se s námi na základní fakta o cash flow a přečtěte si praktické tipy na jeho řízení.

Fakta o cash flow

Cash flow sleduje pohyb peněžních prostředků ve firmě za určité období. Je to v podstatě bilance příjmů a výdajů. Tato bilance je důležitá ve vztahu k tomu, kolik peněz v hotovosti na konci měsíce (nebo jiného sledovaného období) zůstane fyzicky na účtu.

TIP

Cash flow se dá spočítat i plánovat. Pokud chcete mít přehled o tom, jak to s cash flow bude v nejbližším období vypadat, sečtěte aktuální zůstatek na firemním účtu a v pokladně, k této částce přičtěte všechny plánované příjmy a naopak od ní odečtěte všechny výdaje za stejné budoucí období. Výsledkem bude stav cash flow na konci daného období.

Co je doma, to se počítá

Do cash flow můžeme připočítat jenom takový příjem, který už je fyzicky na účtu a můžeme s ním počítat jako s prostředky volnými k použití. Příjmy tak do cash flow nezapočítáváme ke dni, kdy byly vyfakturovány, ale ke dni, kdy reálně přistanou na firemním účtu.

Věděli jste, že?

Pokud připravujete přehled o cash flow pro účetní závěrku, není nic platné, že vám za 25 dní přijde signifikantní částka, kterou jste právě vyfakturovali. S touto částkou můžete počítat při plánování cash flow na další měsíc. Aktuálně však peníze na účtu ještě nejsou, proto je do současné bilance cash flow uvést nemůžete.

Stejně tak je to s výdaji

Výdaji se rozumí zaplacené náklady, které se do výdajů započítávají ve chvíli, kdy odejdou z firemního účtu. Do cash flow bilance se zapisují pouze částky, které již byly zaplaceny, ne částky, které firma zaplatit má. Patří sem výdaje za pravidelné osobní a režijní náklady (zaměstnanci, kanceláře, telefony, internet, …), náklady na materiál, výrobu a logistiku, splátky úvěrů, leasingů a dalších závazků, výlohy za marketing, zálohy na daně a podobně.

Abyste dokázali udržet stabilní cash flow, přečtěte si několik našich rad a tipů, jak ho efektivně řídit:

Infografika: Rady pro efektivní řízení cash flow

Marek Hejdušek

Spoluautor článku

Marek Hejdušek

Baví mě hledat vlastní směr a inovace ve světě financí. Mým cílem je, aby podnikatelé mohli pracovat s cash flow efektivněji a aby si nenechali ujít obchodní příležitost kvůli nedostatku vlastních financí.

Rady, které přijdou vhod

Nezaspěte aktuální trendy ve světě podnikání a financí. O nově vydaném článku na blogu vám dáme vědět.

aplikace-na-mobilu-3
check-green

Novinky pravidelně
ve vaší schránce

check-green

Dejte zelenou příležitostem

Podobné články