Mezigenerační výměna v českých firmách – jak se změní přístup k finančnímu řízení?

Mnoho českých firem aktuálně prochází nebo se připravuje na mezigenerační výměnu. Počet firem, které řeší nebo v blízké budoucnosti budou nuceny řešit téma nástupnictví, je rekordní. České firmy založené po roce 1989 mají většinou stabilní vlastnickou strukturu, svému předmětu činnosti rozumí a vyznačují se spíše konzervativnějším přístupem k investicím a inovacím. Jak se řízení těchto firem i jejich financí po generační výměně změní?

Rok 1989, kdy většina aktuálních vlastníků firem své společnosti zakládala, znamenal rovné příležitosti pro všechny. A mnoho lidí těchto příležitostí využilo a za třicet let od revoluce vybudovalo úspěšný, prosperující byznys. Tito doslova „otcové zakladatelé“ jsou dnes logicky ve věku mezi 50 a 70. A to je přesně období, kdy uvažují o tom, co s firmou dál.

Firmy tak čeká období plné nových výzev a možností. Výměna generací může znamenat předání společnosti do rukou mladší generace, ale také změny ve vlastnické struktuře. Je také celkem pravděpodobné a předvídatelné, že mnoho firem, které měly pod vedením starší generace spíše konzervativní investiční a rozvojovou strategii, se bude dynamicky rozvíjet.

Jak nástupníci, kteří jsou plni energie, nápadů a ochoty riskovat, tak i externí investoři budou mít tendenci rozhýbat stojaté vody, expandovat, firmy rozvíjet a vést je k větší produktivitě a prosperitě.

Nová generace podnikatelů: svěží vítr do českých firem

Podnikání je snad pro většinu těch, kdo se na tuto dobrodružnou cestu vydají, dost osobní záležitost. Obchod je však pořád obchod. A jako takový by měl být řízen především zdravým úsudkem, orientován na naplnění svého primárního cíle – ziskovosti – a neměl by být ovlivňován emocemi. Základem pro rozhodování i navrhování změn by měl být především výstup z průběžné finanční analýzy. Jak s oblibou říkají matematici a finanční analytici: čísla nelžou.

Původní zakladatelé firem ale často vnímají svou firmu jako své dítě, svůj odkaz, a jako k takové k ní přistupují i emocionálně. A není se čemu divit – jedná se o výsledek jejich celoživotní snahy a tvrdé práce. Často se tak dostanou kvůli vyhroceným emocím a vztahům do situace, že se nedokážou dohodnout na dalším směřování firmy, investicích ani na strategii a nejbližších krocích, které by měly vést ke splnění vytyčených cílů. Pozornost často odvádí právě vnitrofiremní spory.

Nová generace vlastníků, ať už hovoříme o nástupnících, nebo o investorech, kteří do firmy vstupují, vnímá byznys zpravidla jinak. Pragmatičtěji a s jasným cílem: něco budovat, firmu rozvíjet a v neposlední řadě vydělat peníze. Mezigenerační výměna tak může do českých firem přinést svěží vítr, rozvoj, nápady, inovace, ale také změny v přístupu k finančnímu řízení.

Změny ve finančním řízení firem po mezigenerační výměně

Vedení firem se tak ujme generace, která je finančně gramotnější, kosmopolitní, ovládá jazyky a má kontakty na poli mezinárodního obchodu.

Mladí lidé jsou ochotnější riskovat, ti vzdělaní navíc riskují promyšleně. Na co se budou soustředit? Na zlepšení organizace firmy, na zefektivnění procesů a na změny ve finančním řízení firem.

Jedním faktem, který jsme již uvedli výše, je, že české firmy pod vedením původních zakladatelů často vykazují konzervativnější rozvojovou i investiční strategii. Je to často i proto, že se jim už na větší změny ve firmě nedostává energie nebo jim přijde nezodpovědné riskovat. Firmu chtějí zastabilizovanou prodat a změny a progresivní inovace nechat na svých nástupnících. Dalším důvodem, proč se české firmy ne úplně dravě a dynamicky rozvíjejí, je i přístup českých podnikatelů k půjčkám. Čeští podnikatelé jsou pracovití a hrdí. A dostanou-li se do situace, kdy si musí půjčit, berou to často jako selhání. Pravdou je, že opatrnost je někdy na místě. Pokud je však vlastník firmy finančně gramotný, mohou být peníze dobrým sluhou, nikoliv špatným pánem.

Nové koště dobře mete. A podniká online

Dá se tak očekávat, že další dvě dekády českých firem s historií 25 let plus budou ve znamení restrukturalizací, vývoje a efektivních změn. A k tomu budou potřebovat financování. Novopečení vlastníci se nezdráhají přizvat do firmy investora nebo oslovit banku. Aktivně však sledují i nebankovní služby na trhu, porovnávají, vybírají a hledají nejen nejvýhodnější, ale i nejpohodlnější řešení. A mají z čeho vybírat, fintechové společnosti rostou jako houby po dešti. Jejich služby jsou plně online, automatizované, rychlé, spolehlivé a v mnoha aspektech vycházejí vstříc podnikatelům více než banky.

Mladí nástupníci nebo investoři, kteří vstupují do českých firem a přebírají v rámci mezigeneračních výměn pomyslnou štafetu, jsou na rozdíl od svých předchůdců ve světě technologií, internetu a online podnikání jako ryby ve vodě. Ví tak například, že finance pro rozvoj mohou díky lepšímu řízení cash flow najít i uvnitř firmy – prostřednictvím odložení splatnosti nebo dřívějším proplacením vydaných faktur. A když budou chtít rezervu na nenadálé výdaje, vědí, že jedinou volbou není banka, která strhává poplatky i když peníze nečerpáte, ale že existuje například služba Cashbot, která je zcela zdarma, pokud ji nevyužívají. Nebo že úvěr už dnes neznamená za nevýhodných podmínek se zadlužit a nevědět, co to s cash flow udělá.

Finance pro rozvoj firmy

Chcete růst, inovovat a rozvíjet své podnikání? Cashbot podpoří vaše podnikatelské plány v tu pravou chvíli.

Obraťte se na nás


Jak s Cashbotem získáte v podnikání víc?

  • Chci prodat víc zboží nebo získat zakázku navíc.
  • Plánuji se předzásobit za výhodnějších podmínek.
  • Chci platit faktury včas a získat výhodnější podmínky.
  • Chci získat čas, který trávím placením faktur.
  • Vidím příležitosti při nečekaných událostech na trhu.

Odložení splatnosti přijatých faktur

Prodejte více zboží, získejte nové zakázky a investujte do modernizace vaší firmy. S námi můžete růst rychleji a s klidem.

Další užitečné články

Blue Ocean Strategy – v čem tato strategie spočívá a jak může pomoci inovacím?

V bestselleru Blue Ocean Strategy, jehož autory jsou CH. Kim a R. Mauborgne, jsou červený a modrý oceán definovány jako pojmy, které vůči sobě vymezují dvě souběžně existující kategorie v tržním světě: trh nasycený či přesycený (červený oceán) a trh dosud neobsazený (modrý oceán). Proč je vytváření modrých oceánů cestou k trvalému rozvoji růstu a udržení konkurenceschopnosti?

4 minuty čtení