Tipy, jak se vyvarovat špatnému řízení financí ve firmě

Průměrně 30 % firem doplatí na špatné finanční řízení. Nenadálé výdaje na nákup k podnikání nezbytných položek, nečekané náklady spojené s opravami, sezónní výpadky v zakázkách nebo náhlá platební neschopnost jednoho z velkých dodavatelů. To jsou jedny z nejčastějších důvodů, proč firma začne řešit peníze – tedy jejich nedostatek.

Nejlepší je takovým situacím předcházet. Jak, to jsme sepsali v článku Vše o cash flow. Dnes se ale podíváme, co s tím, když už se firma do svízelné situace dostane a jaké kroky by měla podniknout.

Řešení není šetřit, ale vydělávat víc

Jsou firmy, které šetří, a jsou firmy, které vydělávají. Jednou z možných variant, jak vydělat více, je zvýšení cen nebo zúžení sortimentu na výrobky, které jdou nejlépe na odbyt a na ty s nejlepší marží. V mnoha případech to však není schůdná varianta. Dalším řešením je zaměřit se na zcela nový produkt nebo službu, po kterých je na trhu poptávka a pro vás je relativně snadné ji nabídnout.

Například pokud jste konzultační firma a nabízíte redesign organizačních struktur a budování firemní kultury, podívejte se, co dalšího nabízí konkurence, zjistěte, po čem je aktuálně poptávka. Možná zjistíte, že firmy právě potřebují školení komunikačních dovedností nebo něco jiného, co u vás ve firmě nebo týmu někdo umí. Vaší strategií tak bude zúžení nabídky a další rozvoj takových produktů a služeb, které jsou ziskové a zároveň nejvíce žádané.

Přibrzděte se slevami a minimalizujte reklamace

Slevy vypadají jako dobrý nápad. Zákazníci více nakupují, firma má krátkodobě vyšší příjem. Jaká jsou tedy negativa? Za zboží jste zaplatili, abyste se z problémů dostali. Potřebujete zajistit návratnost investice. To samé platí pro služby. Pokud máte finanční problémy, musíte hodinové sazby svých lidí prodávat za více, ne za méně. Platy zaměstnancům také nesnížíte, proč byste si tedy snižovali marži – tedy zisk, který vás má z problémů dostat? Soustřeďte se na procesy kontroly kvality. Zabráníte-li reklamacím, zabráníte dodatečným nákladům.

Nechte si zaplatit s předstihem

Pokud máte silnou pozici na trhu a obchodní partneři vás vnímají jako stabilního a spolehlivého partnera, nebojte se a řekněte si o to, aby vám platili dříve, nebo alespoň zaveďte zálohy.

TIP

Existuje i další cesta, jak finance z vydané faktury získat dříve. Cashbot je online služba pro malé a střední firmy, která jim pomáhá s odložením splatnosti přijatých faktur, okamžitým proplacením faktur vydaných, ale také poskytuje úvěr na cokoliv, který můžete začít splácet až za 3 měsíce a na splacení máte celý rok.

Není úvěr jako úvěr

Ten od Cashbotu je jiný. Vyřídíte jej online během pár minut, splacení si můžete rozložit až do 12 měsíců a splácet můžete začít až za 3 měsíce.

Zjistit více

Zrevidujte výdaje

V jednom z bodů výše jsme zmiňovali, že by se firma měla soustředit na vydělávání, a ne na šetření. Revize výdajů firmy není šetření. Firmy v krizi šetří, kde se momentálně dá. Osekávají náklady nesystémově a v konečném důsledku nedojde k řešení, které by mělo dlouhodobý efekt.

Když se řekne „přebytečné výdaje“, většina podnikatelů si představí nákladné kanceláře nebo hledá, jak ušetřit na zaměstnancích. Existuje přitom mnoho výdajů, na kterých se dá ušetřit tak, aby se změny nedotkly zaměstnanců.

TIP

Sepište všechny své výdaje a přiřaďte k nim priority. Ty na konci seznamu vyškrtejte nebo omezte. Nezdá se to, ale když se výdaje po malých částkách nasčítají, může vám ve finále vyjít překvapivě velké číslo.

Co nepotřebujete, prodejte

Když už budete u těch seznamů, přidejte ještě jeden – sepište si veškerý svůj majetek, vyhodnoťte, co potřebujete/nepotřebujete a nepotřebné prodejte. Ať už se jedná o firemní auta, stroje, zboží, které leží na skladě a je tak nějak navíc, nebo bezobrátkové zboží. Jak identifikovat nepotřebný majetek firmy? Jednoduše: váže finanční prostředky a přináší firmě nulové zhodnocení. Peníze mají být v oběhu, ne ležet ladem v majetku, který firmě nic nepřináší. Navíc se hodnota peněz uložených v majetku díky inflaci snižuje.

TIP

Uvažujte o financích kreativně. Například pro automobily můžete použít tzv. zpětný leasing, kdy vám leasingová společnost nabídne za vaše vozy okamžitou hotovost s tím, že můžete vůz smluvenou dobu dále používat.

Aby mohlo vaše podnikání dále růst a prosperovat, potřebuje správné a rozumné finanční řízení. Věříme, že vám naše rady pomohou dostat se o krok blíže k jejich dlouhodobé stabilizaci. Ať vás případné nečekané náklady nepřekvapí.

Cashbot

Chcete získávat pravidelné tipy z oblasti financí, rady pro růst podnikání a další informace od Cashbotu do vaší mailové schránky? Přihlaste se k odběru novinek, díky kterým budete vždy o krok napřed.

Ano, chci získávat rady a obchodní sdělení od portálu Cashbot.cz a souhlasím se zpracováním osobních údajů (tj. e-mailu) za tímto účelem po dobu nezbytnou k naplnění stanoveného účelu. Souhlas lze odvolat na: info@cashbot.cz. Více informací naleznete v ochraně osobních údajů.

Další užitečné články

Jak s Cashbotem získáte v podnikání víc?

  • Chci prodat víc zboží nebo získat zakázku navíc.
  • Plánuji se předzásobit za výhodnějších podmínek.
  • Chci platit faktury včas a získat výhodnější podmínky.
  • Chci získat čas, který trávím placením faktur.
  • Vidím příležitosti při nečekaných událostech na trhu.

Odložení splatnosti přijatých faktur

Prodejte více zboží, získejte nové zakázky a investujte do modernizace vaší firmy. S námi můžete růst rychleji a s klidem.


Řešíte nějakou z těchto situací?

  • Chci zakázku navíc nebo nového zákazníka
  • Plánuji rozšířit tým
  • Chystám se modernizovat sklady nebo techniku
  • Rozšiřuji vozový park nebo skladové prostory
  • Vidím příležitost při nečekaných událostech na trhu