Nabízet možnost předobjednávek (preorders) vzkvétá u mnoha typů produktů a služeb. A není divu! Předobjednávky vám mohou pomoci vzbudit rozruch před oficiálním uvedením produktu na trh, otestovat tržní poptávku po vašem produktu a to nejdůležitější – získat také předčasně peníze. Zjistěte, jak může vaše podnikání pomocí strategie předprodeje těžit nejen z hlediska lepší předvídatelnosti peněžního toku neboli cash flow.
Předobjednávky neboli preorders pomáhají vašemu cashflow
Nejen Apple zahajuje prodej novinek svými předobjednávkami, anglicky preorders. Uvádí se, že Tesla může mít až 3 miliony předobjednávek na svůj Cybertruck. Což je mnohem víc než má Ford nebo jakýkoli jiný výrobce nákladních automobilů. Předobjednávky jsou také důležité v herním průmyslu – svými preorders je známé například Sony, které se omluvilo, že PlayStation 5 není nikde na světě k dostání, jelikož se rozebral již v rámci předobjednávek v roce 2020.
Jak funguje předběžný prodej (preorders)?
Předběžný prodej prostřednictvím předobjednávek je strategie, jak přenést riziko zásob z obchodníka na spotřebitele. Předobjednávky fungují tak, že zpřístupníte svůj produkt k prodeji před oficiálním datem vydání. Díky tomu získáte představu o tržní poptávce a je to skvělý způsob, jak mít díky potvrzeným předobjednávkám zajištěný další kapitál. S finančními prostředky, které dopředu získáte, můžete plánovat další výrobu či jiné nutné aktivity. Dalším cílem preorders může být vyvolání rozruchu a zájmu na trhu a spuštění předčasného prodeje vybraných titulů.
Proč jsou předobjednávky populární?
Předobjednávka si získala popularitu mezi kupujícími, protože jim zajišťuje možnost mít produkt v dostatečném předstihu. Už nepotřebují čekat na oficiální vydání, aby si produkt mohli koupit a užít si jej.
Kromě toho existují produkty, které se okamžitě po spuštění prodeje vyprodají, vedle špičkových videoher jsou to například nové iPhony, nové knihy slavných autorů, jako je J.K. Rowlingová nebo u nás Alena Mornštajnová.
Předobjednávky si získaly oblibu i kvůli tomu, že na ně společnosti nabízejí výrazné slevy, když si položku objednáte dopředu. Je to tedy výhodná situace pro všechny – pro výrobní společnost, obchodníky i kupující.
Výhody předprodeje
Lepší cash flow (peněžní tok) Předobjednávky jsou skvělým způsobem, jak předpovídat peněžní tok neboli cashflow. V okamžiku, kdy zákazníci potvrdí svůj zájem o produkt, může být vývoj teprve ve fázi designu či výroby. Znamená to tedy, že můžete vydělávat peníze ještě před dokončením produktu. Takto získané finanční prostředky mohou pomoci pokrýt náklady na další výrobu či marketing.
Zásoby na skladě Společnosti nechtějí produkovat nadměrné množství produktů a skončit se zbývajícími miliony korun uvázanými v zásobách, které nikdo není ochoten nakupovat. Předobjednávky tak podnikům umožňují odhadnout, jakou nabídku musí mít, aby byla uspokojena poptávka při dokončení produktu.
Rozruch na trhu jako marketingový nástroj Chtít to, co nemůžeme mít, zřejmě všichni dobře známe. Předobjednávky tento psychologický stav podporují, proto marketingová oddělení této skutečnosti využívají a tvoří k předobjednávkám slevy nebo je spojují se speciálními dary a akcemi. Zákazníci mohou mít například knihu s podpisem autora. Tyto propagační aktivity pomáhají vytvářet okolo produktu humbuk, který zvedá poptávku ještě před uvedením produktu na trh.
Předprodej mohou využít všechna odvětví Předprodej mohou praktikovat všechny společnosti a průmyslová odvětví. Neomezuje se pouze na auta, videohry, mobilní telefony nebo knihy. Velké společnosti, jako jsou luxusní značky, ale také maloobchodníci, živnostníci či řemeslníci mohou využít předobjednávky k přilákání spotřebitelů.
Lepší plánování výroby Pokud je produkt stále ve fázi výroby, může společnost změřit poptávku po svém produktu tím, že umožní jeho předobjednání. Maloobchodníci si mohou být jisti minimálním prodejem, zatímco výrobci budou vědět, kolik produktů přesně vyrobit v úvodní fázi. Čím vyšší je poptávka po produktu, tím rychleji může výrobce přejít do dalšího kola výroby a spolu s prodejcem se mohou těšit na vyšší zisk.
Nevýhody předobjednávek
Omezené množství produktů Pro předobjednávku je obvyklé, že si společnosti vyhrazují pouze několik kusů vybraného produktu. Spotřebitelé musí být proto ve střehu a nakupovat hned po zahájení předprodeje, jinak příležitost promeškají. Přeprodejci mají obecně velmi krátkou chvíli k nákupu. Pokud si produkty včas nekoupí, ztrácí na výhodách.
Závislost na výrobci nebo dodavateli Pokud máte mnoho předobjednávek pro konkrétní produkt, který se již má oficiálně nabízet a vy stále nemáte ve skladu potřebné zásoby, je to jedna z největších nevýhod předobjednávek. V tomto scénáři jste rukojmím výrobce nebo dodavatele, který má nad dodáním produktů kontrolu.
Vždy uvádějte do předprodeje pouze produkty, pro které máte spolehlivé výrobce nebo dodavatele, abyste nepřišli o loajalitu zákazníků a svou důvěryhodnost.
Získejte s předprodejem lepší přehled o cash flow i vy
Zaujala vás strategie předprodeje? S jejím nastavením vám mohou pomoci experti. Jestliže na jejich zapojení nemáte aktuálně dostatek finančních prostředků, nechte si od nich za dodání služeb vystavit fakturu. S jejím následným proplacením vám pomůže Cashbot. Faktury za vás dodavatelům okamžitě proplatí a vy na vrácení peněz budete mít až 12 měsíců, přičemž první splátku si můžete odložit třeba až o 3 měsíce. Navíc kvůli tomu nemusíte nikam chodit. Registraci vyřídíte online z pohodlí vašeho domova či kanceláře a s dokumenty, které máte běžně k dispozici.
Cashbot ví, jak na to
Načerpejte finance od Cashbotu a dejte zelenou příležitostem.
Cashbot zkrátí splatnost vašich faktur, vratek DPH i dotací, u kterých čekáte i měsíce. Peníze můžete mít už do 30 minut. A vrátit je stačí až za pár měsíců.
Baví mě hledat vlastní směr a inovace ve světě financí. Mým cílem je, aby podnikatelé mohli pracovat s cash flow efektivněji a aby si nenechali ujít obchodní příležitost kvůli nedostatku vlastních financí.
Rady, které přijdou vhod
Nezaspěte aktuální trendy ve světě podnikání a financí. O nově vydaném článku na blogu vám dáme vědět.
Abyste na našich stránkách rychle našli to, co hledáte, ušetřili spoustu klikání a nezobrazovaly se vám reklamy, které vás nezajímají, potřebujeme od vás souhlas se zpracováním souborů cookies, neboli malých souborů, které se ukládají ve vašem prohlížeči.
Podle cookies vás na našich stránkách poznáme a zobrazíme vám je tak, aby všechno fungovalo správně a dle vašich preferencí. Podívejte se, co jsou cookies a jak je využíváme.
Díky souborům cookies, které se ukládají ve vašem internetovém prohlížeči a nad kterými máte plnou kontrolu, si na našich stránkách ušetříte spoustu hledání a klikání. Navíc šetří váš čas s vyplňováním některých informací a načítání stránek je díky nim rychlejší.
Kromě toho, že vám cookies usnadňují prohlížení stránek, pomáhají zároveň i nám: zjišťovat, co vás, naše klienty zajímá nejvíc, co naopak vůbec a co na našich stránkách zlepšovat.
Tyto cookies jsou nezbytné kvůli správnému fungování, bezpečnosti, řádnému zobrazování na počítači nebo na mobilu, fungujícímu vyplňování i odesílání formulářů a podobně. Technické cookies není možné vypnout, bez nich by naše stránky nefungovaly správně.
Čím víc lidí má statistické cookies zapnuté, tím lépe můžeme naše stránky vyladit. Třeba tak, že hojně navštěvované části stránek přesuneme hned na hlavní stránku a ušetříme tak hledání ostatním návštěvníkům. Díky nim jsme schopni zjistit, odkud k nám lidé přicházejí, na co klikají, jak dlouho u nás zůstávají apod. Zpracování statistických cookies je našim oprávněným zájmem. Proti tomuto zpracování zde můžete uplatnit námitku a zastavit jejich zpracování.
Díky marketingovým cookies třetích stran vám můžeme připomenout nabídky, které jste si prohlíželi na našich stránkách, i jinde na internetu: na Facebooku, na Googlu nebo třeba na Seznamu. Když tyto cookies zakážete, reklam bude pořád stejně. Ovšem na věci, které vás nezajímají. Pro dosažení tohoto účelu může docházet k profilováni. Tyto cookies zpracováváme na základě vašeho souhlasu. Souhlas zde můžete kdykoliv udělit, či odvolat.
Díky osobním cookies vám na našich stránkách nabídneme především takové služby, které pro vás budou zajímavé, a naopak vás nebudeme obtěžovat s něčím, co už máte nebo to nepotřebujete. Na základě informací, které o vás pomocí těchto cookie získáme, přizpůsobíme obsah našich stránek. Pro dosažení tohoto účelu může docházet k profilováni. Tyto cookies zpracováváme na základě vašeho souhlasu. Souhlas zde můžete kdykoliv udělit, či odvolat.