Přeskočit na obsah

Seriál Kolik stojí..? Díl 5. kancelář vs. home office

Je výhodnější platit náklady spojené s provozem kanceláří, nebo práce z domova? Přečtěte si, co o tom říkají čísla a co je aktuálně trendem. 

Práce z domova je pro část lidí benefitem, jiným může působit stres

Home office ve statistikách

O možnostech home office se debatuje už dlouho. Například v roce 2015 společnost KPMG zjistila, že možnost pracovat z domova má 12 % zaměstnanců a pro 76 % by šlo o vítaný pracovní benefit. 

Velký zásah do statistik přišel s pandemie. Nutnost pracovat z domova změnila pohled nejen zaměstnavatelů, ale i mnohých zaměstnanců. Ale jen na čas. 

V polovině roku 2023 už se obsazenost kanceláří opět pohybovala kolem 54 %. To se sice nezdá jako příliš, oproti předchozímu roku je to však nárůst o 16 %

Práce z domova pro zaměstnavatele nepochybně představuje úsporu. Přesto je patrný návrat do kanceláří. Argumentem může být nižší produktivita (některých) zaměstnanců i administrativní zátěž, která se s home office pojí. 

V roce 2023 vede hybridní model a servisované kanceláře 

V roce 2023 je oproti „předcovidové době” práce z domova běžnou záležitostí. 

Z průzkumu hospodářské komory vyplývá, že pokud to charakter práce umožňuje, poskytuje možnost home office 93 % zaměstnavatelů. Na denní bázi mohou práci z domova odvádět zaměstnanci 2,3 % firem.

A jak to s prací z domova vidí zaměstnanci? Podle agentury Behavio vnímá home office pozitivně 66 % zaměstnanců, 26 % neutrálně a 8 % vyloženě negativně. Pro zaměstnance i zaměstnavatele se tak jako nejlepší model ukazuje hybridní řešení, při kterém lidé v kancelářích tráví část týdne. A to má vliv i na podobu samotných kanceláří

Malé a střední podniky, které chtějí mít místo pro spolupráci, ale vyhovuje jim hybridní režim, ustupují od klasických kanceláří s drahým nájemným a službami. Místo toho využívají možnosti menších servisovaných kanceláří nebo coworkingových prostorů

Servisované kanceláře pronajmete se vším všudy. Nemusíte řešit vybavení, úklid ani jiné služby. Nájem takového prostoru je samozřejmě dražší, ale můžete si ho pronajmout jen na několik dní v měsíci. 

Tip: Potřebujete pro své zaměstnance pořídit špičkové notebooky, aby mohli pracovat odkudkoliv? Přečtěte si, jak s Cashbotem nakoupit MacBooky na splátky a ještě na tom vydělat.

Důvody, proč mít zaměstnance na HO

Pro zaměstnavatele znamená zavedení práce z domova především finanční úspory. Ovlivňuje ale i další oblasti.

Finanční benefity:

Schůzka na poslední chvíli?

Cashbot za vás zaplatí prostory pro klientské i týmové schůzky ihned. Splácet budete, jak se vám to hodí.

Úvěr

Získejte pro své podnikání peníze klidně jen na pár měsíců. Bez poplatků a bez sankcí za předčasné splacení. Úvěr vás bude stát jen úrok za skutečnou dobu čerpání.

Možnost home office (přesněji řečeno remote práce) má pro zaměstnavatele i další výhody.

Ostatní benefity:

Na druhou stranu je nutné zmínit i negativa, kvůli kterým firmy možnost práce z domova omezují.

Nevýhody a rizika home office

Kdyby práce z domova měla jen samá pozitiva, otázku, zda ji zaměstnancům umožnit, nikdo neřeší. Některá rizika práce z domova se mohou firmám totiž i pěkně prodražit.

Home office a zákony

Home office na zaměstnavatele klade také vyšší administrativní nároky:

Nevýhody home office z pohledu zaměstnanců

Pro některé zaměstnance může být práce z domova náročnější. Remote zaměstnanci si nejčastěji stěžují na to, že jim chybí sociální kontakt s kolegy, cítí se vyčlenění nebo že doma nemají vhodné pracovní podmínky (neergonomické vybavení, zastaralá elektronika, rodina nerespektující pracovní dobu apod.).

Trend návratu do kanceláří je vysoký, ale není pro každého

Firmy možnost home office v posledních měsících spíše omezují a stále častěji trvají na tom, aby zaměstnanci do kanceláří docházeli. 

Je to i váš případ?

Pokud zvažujete omezení (nebo naopak zavedení) práce na home office, nejdůležitější je zvážit individuální potřeby vašeho týmu. Zhodnoťte po covidové zkušenosti, jak vaši lidé při práci z domova fungují a až podle toho se rozhodněte, jaké řešení je právě pro vaši firmu nejlepší. 

Pokud práce ani firemní komunikace nedrhne, zaměstnanci jsou spokojení  a už teď víte, jak byste mohli peníze ušetřené za kancelář investovat do rozvoje společnosti, pravděpodobně není důvod, proč kanceláře nadále držet.

Pokud naopak vidíte, že ve vaší společnosti remote nešlape podle vašich představ, možná je na čase kancelářské prostory pořídit.

Přečtěte si také:

Markéta Gajdošová

Autor článku

Markéta Gajdošová

Copywriterka se specializací na svět financí a podnikání.

Rady, které přijdou vhod

Nezaspěte aktuální trendy ve světě podnikání a financí. O nově vydaném článku na blogu vám dáme vědět.

aplikace-na-mobilu-3
check-green

Novinky pravidelně
ve vaší schránce

check-green

Dejte zelenou příležitostem

Podobné články