Přeskočit na obsah

Seriál Kolik stojí..? Díl 4. Sociální sítě

Reklama na sociálních sítích je silný nástroj pro zvýšení tržeb i povědomí o značce. Kolik kampaně v Česku stojí? A zvládnete to sami? Připravili jsme podrobný přehled.

Honza Bartoš s logy sociálních sítí

Kampaně na sociálních sítích – práce na pár kliků, nebo projekt pro odborníka?

Facebook (potažmo Meta a další sociální sítě) podnikatelům nabízí nástroje, které spuštění reklamy umožní doslova na pár kliků. Na první pohled to vypadá jednoduše. Stačí vytvořit příspěvek, naklikat správnou cílovku a reklamu spustit. No jo, ale… Kdyby to bylo tak jednoduché, neexistuje tolik freelancerů a marketingových agentur, které se specializují právě na správu výkonnostních kampaní na sociálních sítích.

Zaplatit si reklamu totiž obvykle nestačí

Sice získáte pár prokliků nebo lajků, ale pokud se reklamám na sociálních sítích nevěnujete konzistentně, nevíte jak je správně nastavit a vyhodnotit, pravděpodobně utratíte víc než získáte. 

Jestli si chcete výkonnostní reklamu na sociálních sítích řešit sami, určitě je to možnost: „Chce to hodně času, kafe a odhodlání se do toho naplno ponořit. Pak se to člověk může do určité míry naučit sám a  lidem v začátcích to i doporučuji,” říká přední český specialista na sociální sítě Honza Bartoš. 

„Naklikat reklamu se každý naučí rychle, kromě toho je ale důležité znát i celkový kontext. Vědět něco o copywritingu, grafice, marketingové strategii a podobně,” dodává. Alespoň základní znalosti těchto marketingových dovedností se vám ostatně budou hodit i do budoucna, například při hledání specialistů na konkrétní obory. 

Honza Bartoš

Honza Bartoš a spol.

Honza Bartoš je předním českým odborníkem na sociální sítě. V oboru má přes 10 let zkušeností a se svým týmem ročně v reklamě proinvestuje přes sto milionů korun. Své nadšení a znalosti předává na svých sociálních sítích a školeních.

Úspěšná kampaň na sociálních sítích je o konverzích i o budování brandu. Vyžaduje komplexní marketingové znalosti, neustálé sledování změn pravidel a podmínek, se kterými sociální sítě přicházejí pomalu každý den, a samozřejmě strategické myšlení, stejně jako schopnost podívat se na kampaň z dlouhodobého hlediska. 

Od toho se odráží i celková cena za nastavení a správu kampaní.

„Kolik stojí reklama na Facebooku?” 

Tuhle otázku si klade spoustu podnikatelů, ale odpověď není zrovna jednoduchá. Samozřejmě, v ideálním případě co do kampaně investujete, to se vám v případě, že reklama plní cíle, vrátí. Reklama může být drahá. Pokud je ale úspěšná a plní cíle, zaplatí sama sebe a ještě vám něco navíc vydělá. 

Bez počáteční investice to ale samozřejmě nepůjde.

Tip: Přečtěte si, jak zaplatit marketingovou kampaň z externích zdrojů a vydělat na tom.

Co ovlivňuje cenu reklamy na sociálních sítích?

Pokud chcete vědět, kolik vás bude stát proklik, musíme vás zklamat. Cena reklamy na sociálních sítích funguje na principu aukčního systému a je extrémně individuální. Odvíjí se od faktorů, jako jsou:

Jediné, co se dá říct s přesností, je minimální cena reklamy, která je na Facebooku a Instagramu 1 USD (aktuálně cca 23 Kč) a na profesní síti LinkedIN 10 USD (cca 226 Kč).

Aby vás reklama nestála „nic“ budete potřebovat špičkového odborníka

Protože jen špičkový odborník na sociální sítě ví, jak celou reklamní kampaň nastavit. Také ví, že to není „jen“ o Facebooku (či Instagramu).

Odborník si detailně prostuduje váš obor a cílovou skupinu. To spojí se svými znalostmi a předchozími zkušenostmi a nastaví vám kampaň na míru. Doporučí vám sociální sítě (případně jiný typ PPC), které jsou pro váš záměr nejlepší, a navrhne vám strategický obsah a optimální formát reklamy k vaší propagaci. 

Profesionál dělá maximum pro to, aby se vám investované peníze prostřednictvím konverzí vrátily. 

Konkrétní čísla pro plánování marketingového rozpočtu

Obecně malá firma nebo živnostník, který například prodává své hand made výrobky, začíná na pár tisících měsíčně. Naopak velká B2B společnost může za reklamní kampaně měsíčně zaplatit 500 000 – 1 000 000 Kč.

„Ze své zkušenosti můžu říct, že firmy do reklamy na sociálních sítích průměrně investují nižší desítky tisíc korun. Velká část rozpočtů je do 10 000 Kč, zbytek od 10 000 Kč do 50 000 Kč. Nad 50 000 Kč už do reklamy na Metě investuje výrazně menší množství firem,” prozrazuje Honza Bartoš. Dokázal by však vyjmenovat i firmy, které měsíčně za reklamu jen v rámci ČR platí i desítky milionů korun.

S Cashbotem si to můžete dovolit

Zaplaťte kampaň na Facebooku úvěrem od Cashbotu a splácejte z vydělaných peněz.

Úvěr

Získejte pro své podnikání peníze klidně jen na pár měsíců. Bez poplatků a bez sankcí za předčasné splacení. Úvěr vás bude stát jen úrok za skutečnou dobu čerpání.

Kolik stojí specialista na sociální sítě?

Podle pracovních portálů se cena social media managerů (SMM) pohybuje kolem 350 Kč/hod, reálně s takovou částkou ale nepočítejte. Cena, kterou uvádějí pracovní portály, platí pro juniornější zaměstnance v agenturách. 

Pokud si chcete najmout SMM, cena se může pohybovat v rozmezí 700 až 1200 Kč na hodinu u freelancerů (v případě skutečně známých profiků v rozmezí 1500 až 2500 Kč/hod.). Agenturní ceny většinou začínají na částce 1200 Kč/hod. 

Nastavením reklamy a její průběžnou správou může social media manager pro středně velký e-shop strávit kolem 20 hodin měsíčně. Samozřejmě se opět jedná pouze o odhad a záleží na mnoha okolnostech včetně toho, jestli specialistovi platíte jen za správu placené reklamy nebo i za obsah. 

Výpočet návratnosti investic u sociálních sítích dnes není nijak snadný

„Doměřit přes klasické analytické nástroje, kolik vám přesně vydělal například Facebook, je v dnešní době v podstatě nemožné,” říká Honza Bartoš. „Jakmile máte více marketingových zdrojů jako je PPC, Seznam, e-mailing a další, je v tom totální chaos.” 

Honza Bartoš však současně dodává, že když se kampaň dělá dobře, může Facebooková reklama hodně ovlivňovat i všechny ostatní kanály. 

Právě chaos ve vyhodnocování však mohou agentury i zneužívat. Proto je důležité přínos reklamy na sociálních sítích vyhodnocovat pomocí testů

Jak poznat, jestli kampaně na sociálních sítích fungují?

Testů, pomocí kterých můžete efektivitu kampaní na sociálních sítích otestovat, je rovnou několik. 

„V případě, že kampaně na sociálních sítích používáte, nejjednodušším testem je prostě kampaň vypnout,” říká Honza Bartoš, a hned nabízí i další možnosti testování.

„Jednou můžete spustit kampaň bez podpory sociálních sítí, podruhé s jejich podporou a nakonec spustit obě kampaně proti sobě. Obě akce, na kterých test provádíte, musí mít co nejpodobnější podmínky.”

Další možnost, kterou Honza Bartoš doporučuje, je týdenní akce, kterou budete propagovat první tři dny bez podpory na sociálních sítích. 

Přibližně v polovině akce přidáte reklamu na FB a začnete sledovat, jaký mělo zapnutí kampaně na Facebooku vliv na ostatní kanály a na celek. V takovém případě je ale nutné po přidání Facebooku nedělat žádné změny v ostatních kanálech, aby bylo jasné, co za (případnou) změnou stojí. 

Myslet musíte také na vhodný rozpočet. Pokud máte na Google PPC rozpočet 20 000 Kč a na Facebooku spustíte reklamu za 500 Kč nebo 1000 Kč, půjde o tak malé navýšení, že si ho ani nevšimnete.

Honza Bartoš radí: Jak vybrat specialistu na sociální sítě?

Specialistů na sociální sítě najdete strašně moc. Stačí napsat do marketingové skupiny na Facebooku a odpoví vám asi tak milion lidí. Najít lidi není problém, ale řešil bych, co za lidi to je. Určitě bych si s nimi v první řadě domluvil pohovor. 

Naopak je chyba chtít po nich hned na začátku komplexní strategii. Tu vám bez znalosti vašich dat, produktů, nastavení a cílů nikdo s dostatkem zkušeností neřekne, protože je to nemožné.

Jak na to?

A nebojte se dát šanci mladým lidem. Možná mají méně zkušeností, ty ale nahrazují svou energií a nadšením pro obor.

Přečtěte si také:

Markéta Gajdošová

Autor článku

Markéta Gajdošová

Copywriterka se specializací na svět financí a podnikání.

Rady, které přijdou vhod

Nezaspěte aktuální trendy ve světě podnikání a financí. O nově vydaném článku na blogu vám dáme vědět.

aplikace-na-mobilu-3
check-green

Novinky pravidelně
ve vaší schránce

check-green

Dejte zelenou příležitostem

Podobné články