Úvěr
Získejte pro své podnikání peníze klidně jen na pár měsíců. Bez poplatků a bez sankcí za předčasné splacení. Úvěr vás bude stát jen úrok za skutečnou dobu čerpání.
Chcete rozjet své podnikání a prezentace na sociálních sítích už vám nestačí? Webové stránky jsou krokem vstříc vlastní značce. Kolik stojí tvorba webu nebo e-shopu?
Weby zdarma, ale ani za miliony, nejsou ničím výjimečným. Většina webů se nachází někde mezi. K tomu, abyste zjistili, kolik bude stát právě váš web, musíte vědět, co přesně od něj očekáváte. Čím přesnější je vaše představa, tím lépe bude vaše webová prezentace fungovat.
V dnešním článku si probereme rozdíly mezi „krabicovým” e-shopem a různými typy webů na Wordpressu. Podíváme se také na weby s vlastním CMS, nebo na vizitky vytvořené v Canvě či v Google Dokumentech. Na závěr vám ve spolupráci s Adamem Ježkem, majitelem agentury GetFound, poradíme, co všechno byste měli před tvorbou webu vědět.
Zajímáte se o vlastní e-shop? Pak už jste pravděpodobně narazili na různá „krabicová” řešení, jako je například Shoptet, FastCentrik nebo Shopify. Tyto a další podobné platformy podnikatelům umožňují prodávat zboží prostřednictvím pronajatého e-shopu.
Největší výhodou SaaS e-shopu je jeho jednoduchost. Vlastní internetový obchod můžete mít doslova na pár kliknutí. Pokud nemáte speciální požadavky, obejdete se bez jakýchkoliv technických znalostí i bez programátorů.
Oblíbené je také open source řešení e-shopů, mezi které patří například PrestaShop. PrestaShop je sice jakožto open source k dispozici zdarma, s tím se však pojí i jeho nevýhody. PrestaShop za vás na rozdíl od krabicových řešení e-shopu nevyřeší například hosting, a pokud máte vlastní představu o e-shopu či webu, která není tak úplně typická, implementace do PrestaShopu může být náročnější než u krabicových řešení.
SaaS řešení | Cena za měsíc |
Shoptet Basic (max 100 produktů) | 340 Kč |
FastCentrik Mini (max 50 produktů) | 470 Kč |
Shopify Basic (bez omezení počtu produktů) | 559 Kč (+ poplatky za platbu kartou, roční fakturace) |
Open source a SaaS řešení mohou být jednoduchá. Platíte za ně však nejen penězi (v případě SaaS), ale také menší svobodou implementace vlastních představ a funkcí.
GetFound
Zakladatel a CEO agentury GetFound. UX specialista s vášní pro hledání toho nejlepšího řešení na míru vašeho byznysu.
Hledáte řešení e-shopu s větší možností úprav na míru nebo chcete klasický web?
Samotný web na Wordpressu (WP) je zadarmo a může si ho založit kdokoliv. Dokonce k tomu nepotřebujete žádné technické znalosti. Vytvořit web na WP zvládne každý, kdo umí poslat e-mail. Stejně snadná je i následná publikace obsahu. Pro začínající podnikatele ideální řešení, často však pouze dočasné.
Kromě samotného webu a šablony můžete využívat i velké množství pluginů. Například WooCommerce vám na WP umožní zdarma vybudovat e-shop. Pluginy vám pomohou se SEO, správou komentářů, omezením spamu, sledováním návštěvnosti, s napojením na sociální sítě atd. Pluginy, i ve svých „free” verzích, nabízejí bohaté možnosti, jak web na Wordpressu přizpůsobit svým potřebám.
S WordPress pluginy si můžete web přizpůsobit na míru svým potřebám bez programátorských dovedností. To však neznamená, že se jedná o ten nejlepší nápad. Většinu pluginů tvoří komunita. Může se jednat o slabinu webu, která vaše stránky zpomalí, nebo dokonce vystaví nebezpečí kybernetických útoků.
Pluginy jsou také často pevnou součástí různých placených šablon a jedná se o jeden z důvodů, proč většina větších firem sahá po šabloně na míru nebo dokonce po kompletně vlastním webu, ve kterém z původního WP zůstává jen samotné jádro.
WP postavený na šabloně je ideálním základem pro začínající podnikatele, kteří si nemohou dovolit velké investice. Jakmile se začne byznys rozrůstat, základní řešení přestává většině podnikatelů rychle stačit.
V tu chvíli nastupují šablony na míru nebo kompletně vlastní weby, kterým z WP zůstává pouze jádro.
Jaké jsou hlavní rozdíly možností, které WP nabízí?
Cena webu na základní zakoupené šabloně (bez hostingu a domény) se pohybuje kolem 1500 Kč.
„Takový web je velmi univerzální a dá se s ním fungovat,” říká Adam Ježek, majitel agentury GetFound. V základní podobě může mít stejnou šablonu i stovka dalších firem, ale rozhodně se jedná o poměrně dobrý start.
Jako každé levné a snadné řešení, i WP web na koupené šabloně má své nevýhody: „Koupené šablony mají spoustu různých pluginů, které jsou pro jejich fungování nezbytné a často celý web zpomalují,” popisuje Ježek jednu z největších nevýhod webů na existujících šablonách.
Pokud máte specifické požadavky, můžete si existující šablonu ve spolupráci s programátorem upravit podle vlastních požadavků. „Úpravy existujících šablon pro programátory nejsou zrovna nejoblíbenější práce,” dává Ježek nahlédnout do komplikací, které vás mohou čekat. „Musí procházet cizí kód, což bývá nevděčná práce.”
CMS je zkratka z anglického „content management system”. V přesném překladu by se jednalo o „systém pro správu obsahu,” ale v češtině se používá pojem redakční systém. Jedná se o rozhraní, ve kterém můžete na svůj web přidávat obsah včetně produktů, článků, popisků, obrázků apod.
Střední cesta pro střední a větší firmy, které potřebují vlastní funkce a chtějí se reprezentovat na profesionální úrovni. Takový web používá minimum pluginů, většinou pouze ty, které dávají pro dané řešení smysl.
Web s vlastní šablonou je samozřejmě finančně náročnější. Kromě kodéra budete k jeho tvorbě potřebovat také grafika a v ideálním případě také UX designéra.
Cena takového webu se může pohybovat od 80 000 Kč do vyšších statisíců.
Takové weby má například e-shop Baťa.cz, ale také velké mediální a zpravodajské weby jako např. Time, Tech Crunch, Vogue nebo český Deník N nebo české stránky OSN. Jedná se o vlastní řešení, kterému z WP zůstává pouze jádro a zbytek webu je dělaný komplet na míru.
Potřebujete peníze na vlastní web? Načerpejte finance od Cashbotu a pusťte so do toho.
Získejte pro své podnikání peníze klidně jen na pár měsíců. Bez poplatků a bez sankcí za předčasné splacení. Úvěr vás bude stát jen úrok za skutečnou dobu čerpání.
Výhody webů na Wordpressu
Nevýhody webů na Wordpressu
WordPress je ideální řešení pro začínající podnikatele i pro velké firmy. Ve spolupráci s programátorem si můžete na WP vytvořit vlastní web se vším všudy. Zaplatíte přitom pouze za vývoj frontendu, tedy části pro návštěvníky, bez redakčního systému, který běží na WP.
Kromě WordPressu existují i další komerční řešení redakčních systému (CMS). K dalším patří například Joomla nebo Drupal.
Na WordPressu si můžete vytvořit jednoduchou prezentaci svých služeb zdarma, ale existují ještě snadnější řešení.
Tvorbu osobní prezentace nabízí například oblíbený nástroj Canva, nebo platforma Wix.com.
Nejjednodušší možnost nabízí Dokumenty Google, kde napsat text a zvolit možnost Soubor – Sdílet – Publikovat na web a váš „web” je na světě. Zadarmo a hned.
Postup:
Nejpokročilejší a nejnáročnější je web na míru. Takový web je se vším všudy váš. Vlastní vzhled, fonty, grafický design i CMS přesně podle vašich potřeb. Takové řešení webových stránek je vhodné pro velké společnosti, které řeší specifické problémy.
Vlastní redakční systém si nejčastěji nechávají vytvořit například cestovní a realitní kanceláře, ale také firmy, které testují jiné CMS spoustu let a přesně ví, co jim u všech existujících systémů schází. Vlastní CMS systém je nákladný po finanční i časové stránce. S vlastním CMS se připravte na investici v řádech vyšších statisíců.
Samozřejmě i u webu s vlastním CMS záleží výsledná cena na více faktorech, mimo jiné i na jeho účelu a velikosti. V případě vlastního CMS byste vždy měli vybrat větší firmu, která se tvorbě webů a CMS dlouhodobě věnuje.
Výhody vlastního CMS
Nevýhody vlastního CMS
Vlastní CMS se hodí pro velké společnosti se specifickými potřebami. Jedná se o drahé, robustní a časově i finančně náročné řešení.
Pokud o vás lidi nevědí, jen těžko u vás nakoupí. Investujte do svého webu, značky a marketingu. Buďte na internetu vidět.
S podnikatelským úvěrem jištěným nemovitostí můžete mít další investiční byty už v řádu týdnů. Při dočerpávání úvěru máte peníze na investování po ruce okamžitě.
Odpověď na otázku „kolik stojí web” není jednoduchá.
S minimem technických dovedností požadavků můžete mít web na Wordpressu klidně zadarmo.
Hledáte-li web s e-shopem, prodejem služeb, webinářů, klientskou zónou nebo komplexní řešení pro navštěvovaný blog, může se cena takového řešení na míru vyšplhat klidně i do stovek tisíc korun.
Jaká je průměrná cena webových stránek v roce 2024?
V zásadě by se dalo říct, že byste si na svůj první web na zakoupené šabloně s úpravami podle svých představ měli připravit přibližně 10 000 až 50 000 Kč. Pokud chcete profesionální web na míru s vyřešenou grafikou a UX, připravte se na to, že se cena může pohybovat v řádech statisíců.
Začínající podnikatelé na volné noze si mohou prezentaci služeb vytvořit zdarma. Například na Wordpressu. Kvalitním poskytovatelem webové prezentace je také Canva nebo Wix.com.
Vícestránkový web si můžete na WP vytvořit také zdarma nebo na placené šabloně. Pokud chcete skutečně svůj web na míru s upravenou šablonou, můžete zaplatit nižší desetitisíce korun.
Pokud se chcete pustit do prodeje vlastních výrobků a Fler je vám příliš malý, nejlepší řešení nabízí Shoptet a další SaaS řešení s měsíčním poplatkem.
Cena webů s vlastní šablonou začíná na ceně kolem 50 000 Kč ve své naprosto základní podobě. Pro vytvoření takového webu budete kromě samotného kódu potřebovat také grafiku, UX atp. U méně náročných webů, které jsou dobře škálovatelné pro růst vaší firmy, počítejte s cenou kolem 120 000 Kč.
Nejdražší nemusí vždy znamenat nejlepší, ale šetřit na webu, který by vám měl sloužit jako zdroj příjmů přinejmenším několik let, se rozhodně nevyplatí.
K finančnímu plánování nového webu pro vás máme ještě jeden tip. Počítejte s tím, že ve výsledku může být web dražší. „Vždy je potřeba mít stranou něco na nečekané výdaje,” upozorňuje Ježek. Stejně jako stavba domu, i stavba webových stránek je trochu nevyzpytatelná a vždy se najde nová překážka, nebo naopak nový skvělý nápad, který výsledný projekt o něco prodraží.
Cenu webu ovlivňuje také výběr dodavatele. Koho si pro spolupráci na webu vybrat?
Pokud máte interní tým programátorů, můžete web postavit interně.
V takovém případě budete platit čas, který programátoři stráví na programování webu místo práce na zakázkách. Samozřejmě nesmíte zapomenout ani na cenu domény a hostingu, na kterých vaše stránky poběží.
Pokud programátory nezaměstnáváte, nebo s podnikáním začínáte, najímat nového zaměstnance na tvorbu webu se s velkou pravděpodobností nevyplatí (přečtěte si Kolik stojí nový zaměstnanec).
Poměrně dobrou možností je najmout si zkušeného OSVČ webaře. Stejně jako u výběru specialisty na sociální sítě platí, že byste si měli dodavatele před uzavřením smlouvy ověřit.
Jaké má portfolio a reference od klientů? Zjistěte, jaké weby v minulosti programoval a kontaktujte jejich provozovatele. Ptejte se na to, jak spolupráce probíhala, jestli webař dodržoval termíny atd. Tak o svém budoucím dodavateli zjistíte maximum a ušetříte si případné starosti.
Výhodou webů od webových a digitálních agentur je komplexní přístup. Agentura vám umí dát celkový náhled na to, jak by se měl web dělat, jak ho využít a propojit. „Agentury mají zkušenost s tím, co od webu v různých segmentech chtít a kromě samotné tvorby webu umí zaštítit i ostatní služby, jako je UX, grafika, obsah, SEO, PPC atd.,” doplňuje Ježek.
Chcete web. Chcete ho co nejdřív. A samozřejmě v rámci stanoveného rozpočtu. Řídit se pouze cenou se rozhodně nevyplatí. Web vám bude sloužit dlouhé roky. Jedná se o vaši vizitku, která prezentuje vaše služby a přináší vám prodeje nebo zakázky. Nekvalitně odvedená práce se tak ve výsledku prodraží. Jak vybrat dodavatele, který vás nenatáhne na ceně, ale ani na kvalitě?
„Zjistěte, jaké má firma reference. Jaké zakázky už realizovala. Nebojte se kontaktovat podnikatele, kterým web programovala a zeptat se na to, jak spolupráce probíhala. Ptejte se nejen na cenu, ale také na zkušenosti. Má firma nebo nezávislý dodavatel, o kterých přemýšlíte, k ruce SEO specialisty? Ví něco o UX/UI – bude výsledný web pro uživatele přívětivý a přehledný? Výběru webaře věnujte dostatek času.
Je to tu. Velký den spuštění webu. Ale nikde nikdo. Samotný web je pouze základ.
K tomu, aby na něm lidi nakupovali, budete potřebovat:
Před hledáním nejlepší nabídky si stanovte dlouhodobý pohled na cíle svého podnikání. Dobře si ujasněte co od webu čekáte.
Jak na to? Ještě než začne váš UXák kreslit první wireframy budoucího webu, konzultujte projekt s někým, kdo má zkušenosti s on-line marketingem. Jen tak získáte komplexní pohled na své nápady a cíle. Poradí vám také, kam web směřovat a co byste na začátku neměli podcenit.
Zaměřte se (optimálně s odborníkem) na nastavení strategie a dlouhodobých cílů. Nastavovat marketingovou a byznysovou strategii u zaběhnutého webu se může protáhnout i prodražit. Pokud postavíte e-shop pro prodej zboží v Česku a za pár let si uvědomíte, že chcete expandovat do třech dalších zemích, můžete s tvorbou webu začít od začátku. Proto byste se měli do nového webu pustit až ve chvíli, kdy máte jasnou představu, co od svého byznysu chcete.
A ještě na jednu věc se často zapomíná. Samotný web, o kterém nikdo neví, vám nic nevydělá. Proto byste si měli už na začátku rozmyslet, jestli budete chtít využívat PPC / SEO nebo další marketingové nástroje a pozvat specialisty k tvorbě webu už od samotného začátku. Jinak hrozí, že ho budete muset velmi brzy předělávat.
Přečtěte si také:
Nezaspěte aktuální trendy ve světě podnikání a financí. O nově vydaném článku na blogu vám dáme vědět.
Novinky pravidelně
ve vaší schránce
Dejte zelenou příležitostem