Přeskočit na obsah

Datová schránka – jak to bude od nového roku?

Digitalizace státní správy, elektronická komunikace s úřady a obrovské množství ušetřeného času. To jsou jen některé z manter, kterými se zaklíná každá nastupující vláda. Datová schránka je jedním z kroků, jak přivést český stát do nového tisíciletí. Jaká je její budoucnost a jak datovou schránku zřídit? A jak s tím vším souvisí bankovní identita? To a mnohem více naleznete v našem novém vzdělávacím článku.

Datová schránka – jak si ji zřídit?

Co je to datová schránka?

Datová schránka je elektronické úložiště, které slouží pro komunikaci mezi veřejným a soukromým sektorem. Každý veřejný orgán a právnická osoba zapsaná v obchodním rejstříku mají ze zákona povinnost datovou schránku mít a používat ji mezi sebou jako primární nástroj komunikace. Fyzické osoby podnikající byly doposud z této povinnosti vyjmuty, mohly si ovšem datovou schránku zřídit dobrovolně. Od ledna roku 2023 se vše mění a stát i jim datové schránky zřídí. 

Datová schránka a fyzické osoby podnikající (OSVČ)

V průběhu října vyšlo z vyjádření ministra vnitra Víta Rakušana najevo, že by mohly vzniknout výjimky, aby nařízení nebylo plošné a neplatilo například na podnikající seniory, kteří by nemuseli být internetově gramotní. Pokud by senior-živnostník podnikal, avšak by nepoužíval k podnikání internet, nově by buď musel internet začít používat a zároveň si hlídat, zdali mu do datové schránky nepřišel nějaký důležitý dokument, nebo by musel k přístupu zmocnit jinou osobu. Vláda sice dala ministru vnitra za pravdu a poslala do sněmovny novelu zákona, nicméně některé skupiny obyvatel z povinnosti stále vyjmuty nebudou. Vedle již zmíněných podnikajících důchodců to mohou být třeba i zaměstnanci nebo matky na mateřské dovolené, kteří se pomocí živnosti snaží vylepšit svou finanční situaci.

Je datová schránka nutné zlo nebo zefektivní komunikaci se státem?

Názory na využívání datové schránky se různí. Na jedné straně odpadá jejich vlastníkům například nutnost chodit s každou maličkostí na poštu, když ji mohou úřadu odeslat z pohodlí kanceláře. Zároveň je každá komunikace zaznamenána a jakákoliv zpráva odeslaná úřadu je považována za doručenou již v okamžiku jejího dodání do jeho datové schránky. 

Pomocí datové schránky pak můžete řešit celou řadu agend – od vystavení osobních dokladů, přes podání daňového přiznání, po zdravotní, nemocenské nebo důchodové pojištění. To by mělo při rozšíření datových schránek mezi obyvatele České republiky přispět ke značnému zefektivnění chodu veřejné správy, kdy by většina komunikace s úřady probíhala elektronickou formou.

Kritici datových schránek pak často argumentují faktem, že se zprávy 90 dní po jejich otevření ve schránce mažou. To může mít v případě, kdy si člověk zprávy poctivě nezálohuje, nepříjemné důsledky. Problematické je také pro některé podnikatele to, že v případě, že figurují jako jednatelé ve více firem, musejí mít pro každou z nich separátní datovou schránku, což je nepřehledné.

I přesto nám datová schránka může ušetřit obrovské množství času stráveného jednáním s úřady a nechat si ji vytvořit jde v současné době velice jednoduše pomocí bankovní identity.

Jak zřídit bankovní identitu?

Bankovní identita nebo zkráceně BankID je naše digitální identita, kterou můžeme využít pro komunikaci s úřady a k dalším online úkonům. Její zřízení je jednoduché. Pokud máte u banky založené internetové bankovnictví, je pravděpodobné, že už bankovní identitu máte, tedy v případě, že jste s bankou aspoň jednou komunikovali osobně. V případě některých nových bank totiž můžete účet zřídit i online bez návštěvy pobočky. V těchto případech však BankID automaticky nezískáváte. Důležitý je osobní kontakt. Jakmile banku jednou navštívíte a prokážete se osobními doklady, banka vás spáruje s vaším účtem a nová bankovní identita je na světě. Můžete ji pak používat zejména pro online komunikaci s úřady, ale má i mnoho dalších výhod – jednoduše se s ní přihlásíte do e-shopů nebo klientských zón. Může za vás také automaticky doplňovat internetové formuláře nebo díky ní můžete elektronicky podepisovat dokumenty. Službu bankovní identity v současnosti nabízí již většina bank působících na českém trhu a postupně se přidávají další.

S bankovní identitou se můžete zaregistrovat i u Cashbota

Věděli jste, že pomocí bankovní identity si jednoduše zřídíte účet i u Cashbota? Pokud potřebujete neúčelový úvěr pro rozvoj podnikání, překlenutí krize nebo potřebujete rychle proplatit vámi vydané faktury, obraťte se na Cashbota. Vše jde vyřídit pohodlně a online za pár minut s dokumenty, které máte běžně k dispozici. Není nutné nikam chodit, stačí se zaregistrovat zde.

Finanční rezerva je zdarma

Nenechte se překvapit nečekanými situacemi a mějte peněžní rezervu ihned po ruce. Pokud ji nevyužíváte, nic neplatíte.

Marek Hejdušek

Spoluautor článku

Marek Hejdušek

Baví mě hledat vlastní směr a inovace ve světě financí. Mým cílem je, aby podnikatelé mohli pracovat s cash flow efektivněji a aby si nenechali ujít obchodní příležitost kvůli nedostatku vlastních financí.

Rady, které přijdou vhod

Nezaspěte aktuální trendy ve světě podnikání a financí. O nově vydaném článku na blogu vám dáme vědět.

aplikace-na-mobilu-3
check-green

Novinky pravidelně
ve vaší schránce

check-green

Dejte zelenou příležitostem

Podobné články