Přeskočit na obsah

Pečujte o svou firemní kulturu a váš osobnostní rozvoj

Zažili jste někdy situaci, kdy se rozhodnutí udělalo nikoliv na základě poskytnutých dat nebo doporučení ostatních, ale zvolilo se řešení toho nejlépe placeného zaměstnance nebo osoby v místnosti? Říká se tomu HiPPO efekt a my vám prozradíme, co takový HiPPO svede. 

Dneska dorazí, už se blíží, pozor! 

HiPPO, z anglického “Highest Paid Person’s Opinion“, znamená v překladu názor nejlépe placeného zaměstnance nebo osoby v místnosti. Svou hroší silou přehlušuje vše ostatní – najednou živá diskuse v přítomnosti takového člověka utichá, což může mít negativní dopad nejen na výsledek diskuze, ale také na celkovou firemní kulturu. Lidé se neodvažují sdělit svůj názor, začnou o svém mínění pochybovat nebo nezpochybňují nic, co takový HiPPO navrhne. Vytrácí se tak rozmanitost myšlenek a to, co mohlo vzniknout díky spojení mnoha názorů, nahrazuje řešení jednoho člověka. Takového člověka lze připodobnit i k hrochovi samotnému – je jím někdo, kdo má velkou pusu a malé uši. Neboli někdo, kdo hodně mluví a málokdy poslouchá. 

Přestože máme přirozenou tendenci vyhlížet autoritu v místnosti, ať už kvůli postavení v hierarchii,  peněžnímu ohodnocení nebo kvůli služebnímu stáří, může nás tento způsob vedení diskusí či řešení problému přivést do pasti, ze které není úniku. 

Takového HiPPO člověka najdeme snad v každé společnosti, ať už jde o mladý start-up s kmenovou firemní kulturou nebo naopak o velkou zkostnatělou instituci, která si potrpí na starých zvycích a její primární typ podnikové kultury je hierarchický.

Jak se dostat ze zajetých kolejí? 

Zastavit HiPPO osobnost může být velmi zapeklité. Z pozice moderátora se o to můžete pokusit tak, že ji někdy záměrně na schůzce přeskočíte nebo požádáte o její vhled jako poslední, přičemž ji o této možnosti informujete dopředu. Ujistěte své hrochy, že je smyslem debaty získat ty nejlepší možné nápady a že i ostatní mohou mile překvapit. Poproste je, aby ovládli svou horlivost, aby se stali chvíli pozorovateli a byli ohleduplní vůči ostatním. 

Pokud se v HIPPO efektu shledáváte vy sami a zpětně byste například to samé rozhodnutí neudělali, zkuste více důvěřovat ostatním. Tomáš Baťa kdysi řekl: 

„Chcete-li vybudovat velký podnik, vybudujte nejdříve sebe.“

Toho docílíte například tak, že nebudete do diskuze příliš vstupovat a omezíte se pouze na pokládání otázek. Podpořte ostatní souhlasným pokynutím. Vyžadujte názory i těch nejtišších v místnosti – můžete je na to dokonce předem připravit: představte jim problematiku a možnosti směrování diskuse před tím, než samotná schůzka s ostatními začne. Neodsuzujte jiný úhel pohledu a poděkujte všem za jejich aktivitu. Uvidíte, jak vaše schůzky najednou ožijí a přinesou nápady, které by vás samotné nenapadly. Díky tomuto přístupu vzroste i sebejistota vašich zaměstnanců nebo kolegů, zlepší se tím firemní kultura a i vy sami budete spokojenější. 

Podobný přístup nemusíte mít jen při schůzkách, ale i obecně v rozhodovacích procesech, v dílčích projektech, do kterých nemusíte zasahovat a máte na ně vybrané ty správné spolupracovníky. Dopřejte jim volnost a plnou autonomii, o které mluvili, když jste je nabírali do týmu. 

Těžko se vám mění zavedené zvyky? 

Existují poradenské firmy a školení, která vám mohou se změnou firemní kultury nebo vašemu osobnímu růstu pomoci. Investujte do nich čas a energii, stonásobně se vám to vrátí. Nemáte pro danou agendu rozpočet? Nevadí! Jakmile vám za školení dodavatel pošle fakturu, Cashbot ji za vás dodavateli obratem uhradí, a vy tak získáte na její splacení až 12 měsíců. A platit můžete začít třeba až za 3 měsíce.

Cashbot ví, jak na to

Načerpejte finance od Cashbotu
a dejte zelenou příležitostem.

Faktura vydaná

Cashbot zkrátí splatnost vašich faktur, vratek DPH i dotací, u kterých čekáte i měsíce. Peníze můžete mít už do 30 minut. A vrátit je stačí až za pár měsíců.

Marek Hejdušek

Spoluautor článku

Marek Hejdušek

Baví mě hledat vlastní směr a inovace ve světě financí. Mým cílem je, aby podnikatelé mohli pracovat s cash flow efektivněji a aby si nenechali ujít obchodní příležitost kvůli nedostatku vlastních financí.

Rady, které přijdou vhod

Nezaspěte aktuální trendy ve světě podnikání a financí. O nově vydaném článku na blogu vám dáme vědět.

aplikace-na-mobilu-3
check-green

Novinky pravidelně
ve vaší schránce

check-green

Dejte zelenou příležitostem

Podobné články