Přeskočit na obsah

Prodejní čísla jako v McDonald’s: víte, co je cross-sell?

Inspirujte se obchodní metodou, kterou využívá například McDonald’s a těšte se ze zvýšených čísel vašeho obratu. Pokud jste ještě neslyšeli o křížovém prodeji, také cross-sell, je nejvyšší čas to změnit. Jak nabídnout k zakoupenému sortimentu nenásilně další zboží? O tom si lze přečíst v našem článku.

Víte, co je cross-sell?

Co je to cross-sell?

Setkat se můžete s mnoha pojmy, od výrazů cross-sell, cross-selling až po x-sell nebo můžete také narazit na český výraz: křížový prodej. Vše představuje obchodní metodu, během které se prodejci snaží prodat zákazníkovi spolu s vybraným zbožím také něco dalšího. Další zboží zpravidla s vybraným zbožím úzce souvisí či zlepšuje uživatelský prožitek. 

Mistrem této techniky je například McDonalds, Amazon nebo Apple, ale je tak jednoduchá, že ji pro zlepšení prodeje může využít  každý podnik. Podle studií navíc cross-sell generuje v průměru 10–30 % příjmů v elektronickém obchodování. Obecně přispívá křížový prodej ke zvýšení celkového obratu a rychlejšímu vyskladnění zásob, jelikož s touto metodou prodáváte více zboží najednou.

Příklady cross-sellu:

zdroj: McDonalds
zdroj: iSTORE

Jak na cross-sell?

Kouzlo úspěšného cross-sellu spočívá v tom nabídnout relevantní nabídku správnému zákazníkovi ve správný čas a pomocí správného komunikačního kanálu (e-shop, sociální média, SMS aj.). Řešení tohoto problému není snadné a vyžaduje spoustu analýz. Nástroje používané v této souvislosti jsou například různé optimalizátory kampaní či segmentace zákazníků.

Specialisté na tuto problematiku umí vytvořit analýzu přímo vám na míru, abyste s pomocí cross-sellu maximalizovali očekávaný zisk. Z analýzy lze pak určit, jaké jsou vhodné kombinace produktů, jaké použít kanály a v jaké okamžiky nabídku nakupujícím zobrazit. Díky tomu pak ušetříte spoustu energie i peněz a dochází k efektivnímu zacílení – nabídka míří pouze na zákazníky s nejvyšším sklonem k nákupu a s nejvyšším potenciálním výnosem.

Cross-sell s rozmyslem, pozor na nesmyslné zacílení

Pečlivá segmentace zákazníků je pro cross-sell stěžejní. Studie totiž ukazují, že je křížový prodej v souhrnu ziskový, ale každý pátý křížově nakupující zákazník je nerentabilní – dohromady pak tato skupina představuje 70 % ztráty zákazníků dané společnosti.

V mnoha případech totiž platí, že čím více zákazník nakoupí, tím více vrátí. Buďte proto s křížovým prodejem opatrní a nenechte se omámit jeho slibnými prodejními čísly. Nejenže byste riskovali odliv věrných zákazníků, ale navíc byste museli řešit náklady s vráceným zbožím. 

Líbí se vám cross-sell metoda? Cashbot vám může proplatit služby profesionálů!

Chtěli byste vyzkoušet na vybrané skupině zákazníků cross-sell metodu a nevíte, jak zákazníky identifikovat? Pokud využijete služeb odborníků, může vám přijatou fakturu proplatit následně Cashbot. Faktury za vás dodavatelům okamžitě proplatí a vy na vrácení peněz budete mít až 12 měsíců, přičemž první splátku si můžete odložit třeba až o 3 měsíce. Navíc kvůli tomu nemusíte nikam chodit. Registraci vyřídíte online z pohodlí vašeho domova či kanceláře a s dokumenty, které máte běžně k dispozici. 

Marek Hejdušek

Spoluautor článku

Marek Hejdušek

Baví mě hledat vlastní směr a inovace ve světě financí. Mým cílem je, aby podnikatelé mohli pracovat s cash flow efektivněji a aby si nenechali ujít obchodní příležitost kvůli nedostatku vlastních financí.

Rady, které přijdou vhod

Nezaspěte aktuální trendy ve světě podnikání a financí. O nově vydaném článku na blogu vám dáme vědět.

aplikace-na-mobilu-3
check-green

Novinky pravidelně
ve vaší schránce

check-green

Dejte zelenou příležitostem

Podobné články