Faktura přijatá
Faktury od dodavatelů včas zaplatíme za vás a vy nám peníze můžete vracet později a v menších splátkách rozložených klidně do celého roku.
Změny v nařízeních a požadavcích způsobily mezi podnikateli během covidu chaos a nejistotu. I proto vzniklo Kloubime s.r.o., které propojuje různé služby a informace, aby přineslo řešení, na které by firmy samy nepřišly. Hledáte podporu pro vaše podnikání či toužíte po bezúročné půjčce? Kloubime s.r.o. vám s tím může pomoci. Přečtěte si více v našem společném rozhovoru.
Založil jste společnost Kloubime s.r.o., o čem je vaše podnikání?
Katalyzátorem našeho podnikání v oblasti bezpečnosti práce byl covid. Pro spoustu firem bylo složité vyznat se ve všech nařízeních. Založil jsem proto Kloubime s.r.o., které pomáhá firmám se v tom všem zorientovat. Společně s kolegy hledáme státní podpory či bezúročné půjčky, aby se firmy mohly vrátit do základního stavu, který byl před covidem. Propojujeme různé služby a informace dohromady, abychom přinesli řešení, na které by firma sama nepřišla, protože se v dané oblasti nepohybuje.
Nabízíte služby z mnoha oborů (daně a účetnictví, marketing, pojištění,…), jak zajišťujete v tolika různých směrech kvalitní dodání?
Ne všechny služby zajišťujeme sami. Vytvořili jsme si síť profesionálů, kteří nám pomáhají. Hledáme profesionály, kteří mají nějaký přesah. Našli jsme si například účetní firmu, jejíž majitel má další podnikání. Díky tomu zná situace, se kterými se podnikatelé setkávají, a může jim lépe pomoci. Spojováním profesionálů chceme přinést lepší službu.
Působil jste v bankovním sektoru jako manažer, v současné době jste také ředitelem pobočky 4fin — co vás přesvědčilo jít vlastní cestou a nabízet poradenství v oblasti financí klientům napřímo?
Jako zaměstnanec pracujete pro instituci, věnujete tomu velkou energii, ale ne vždy se vaše cíle shodují s cíli organizace. Řešil jsem například, že slovo nejde nepatří do našeho slovníku. Jsme tu od toho, abychom našli pro klienty řešení. V té době jsem se potkal s partnery mezi poradci 4finu a kamarády. Ti mi dodali další zkušenosti se systémem poradenství, což mi pomohlo vytvořit na začátku systém, jakým způsobem s klienty pracovat.
Pracoval jste přitom?
Zakládal jsem společnost těsně před ukončením mého zaměstnaneckého poměru.
Jak jste financovali vstupní náklady a začátky vašeho podnikání?
Myslím, že teď to umím už zefektivnit. Tehdy jsem o možnostech financování moc nevěděl. Začínající firmy nebyly úplně chtěné. Připravil jsem si nějaké peníze na přechod, částečně mě podpořil i 4fin. Hodně mi pomohli kolegové, poradci, se kterými jsem sdílel kancelář. Dostal jsem od nich velkou pomoc – vstupoval jsem do něčeho, co bylo předpřipravené. Samotný vstup do poradenského byznysu není moc náročný. Byla to spíše časová náročnost než finanční. Musel jsem ze začátku nasát hodně informací.
Zmínil jste, že banky nerady podporují začínající firmy, ale že to nějak jde. Co si musí firmy připravit, aby je banka schválila?
Business plán, je to o tom, abychom věděli, k čemu firma je a kam půjde. Jaká čísla očekává a na jakých základech informace staví. Pak hodně záleží na tom, jak se posoudí přímo člověk, který za projektem stojí. Jaké má zkušenosti a zázemí, ať už je to ekonomické nebo odborné. Je vhodné se umět dobře prezentovat. Ukázat reálné know-how a tzv. přijít a rozbít karty.
Pomáhá vám nějaký finanční instrument do teď?
Začínal jsem s vlastními prostředky, ale při výběru dalšího produktu či partnera mi šlo o to, aby to odpovídalo dané potřebě. Není to o tom, jestli má produkt sazbu xy, ale jaké jsou i ty další podmínky. A toto je potřeba vážit mezi sebou. Taky se dívám na to, jak komunikuje daná instituce, jak je transparentní nebo jak se zachovala v minulosti.
Cením si třeba spolupráce s Cashbotem. Vyšel nám hodně vstříc při nákupu jedné nemovitosti. Myslím, že v Čechách není služba, která by fungovala takhle rychle.
Jak rychle jste prostředky od Cashbotu dostal?
Od dodání všech podkladů jsme začali čerpat v rámci 14 dnů.
Pomáháte firmám s čerpáním dotací či s vyřízením žádosti o úvěr. V jaký okamžik je vhodné, aby vás firmy a podnikatelé oslovili?
V podstatě kdykoliv. Když je to zajímá, když je to vhodné pro rozvoj firmy. Nikdy není pozdě. Naše práce je analyzovat situaci ve firmě a navrhnout řešení – to umíme jak na začátku, tak i když je firma zaběhlá.
Jaký je rozdíl, když je doprovodným partnerem o čerpání dotaci či úvěru úvěrový poradce banky nebo odborník mimo bankovní instituce?
Když je poradce schopný, tak umí klientovi poradit či ho nasměrovat, a je jedno, jestli je zaměstnanec banky, nebo není. Byť samozřejmě na straně banky máte jeden handicap – musíte se řídit jejími podmínkami. V systému, ve kterém banka působí, nemáte moc možností najít klientovi něco jiného. Jak kombinovat produkty různých bank či pojistných skupin. Proto může být volba nezávislého odborníka, který má kontakty a zkušenosti, vhodnější, protože to umí propojit.
Na co si mají dát firmy a podnikatelé pozor při výběru svého úvěrového partnera?
Na první nabídku, ne vždy je první nabídka výhodná.
Setkal jsem se s tím, že bankéř dodal klientovi nabídku na výstavbu haly. Klient to dál neřešil, jelikož šlo o jeho dlouhodobého bankéře, tak s tím tak počítal. Na doporučení jsme se s klientem potkali. Bavili jsme se a nabídku jsme mu v závěru výrazně vylepšili – použili jsme státní úvěr na část stavby, takže se mu náklady financování výrazně zlevnily. Namísto 9–10% p.a. sazby, kterou by v bance dostal, tak po sečtení získané výhody by dneska byl na 3–4%.
Když se klient o tom pak bavil v bance, tak mu bankéř říkal, že si na to řešení nevzpomněl. Vnímal bych proto rozdíly mezi bankami a dalšími subjekty – jde o komunikaci a přesah daných jednotlivců.
Máte tedy přehled i o státních a evropských dotacích?
Ano, nedržím ten přehled sám, mám kolegu, který se mi dívá na dotace. Co se týče mě, držím si přehled s dotovanými úvěry – s těmi pracuju od covidu. Tehdy jsem zjistil, že tyto možnosti jsou a od té doby to s podnikateli řeším. Když to tady pro malé a střední podniky je, je třeba to pro ně využít.
Prověřujete účetní výkazy firem a účetní závěrku?
Ano, určitě. Nedíváme se jenom na výkazy, ale i na výpisy, pokud nám je klient dodá. Čísla dále různě analyzujeme. Zajímavá je třeba i spolupráce s Cashbotem – ten umožňuje zdarma klienty prověřit. Doporučuju proto všem se u Cashbotu registrovat, ať už dále jeho služby využijí, nebo ne. Mají totiž srovnatelnou databázi různých údajů a díky tomu se mohou firmy samy na sebe podívat.
Co by si firmy a podnikatelé měli připravit dopředu, než vás osloví?
Mít nějakou vizi. Čím jasnější vizi podnik má, tím lépe mu umíme pomoci. Pokud hasíme nějakou situaci, připravit si přehled či účetní výkazy.
Warren Buffett v jednom rozhovoru řekl, že by generální ředitelé neměli předpovídat zisky – souhlasíte s ním?
Warrena Buffeta vnímám s respektem, ale myslím si, že jeho myšlenka stojí na starším modelu. Dneska to už úplně neplatí, že by generální ředitelé nemohli předvídat zisky. Znám ředitele, kteří mají opravdu přesný přehled toho, co se v jejich společnosti děje. A pak se dá s určitou opatrností jejich predikci zisku věřit a stavět na tom. Záleží na vnitropodnikové struktuře a aby společnost věděla, proč podniká, a co chce dlouhodobě přinášet. Díky tomu se dají překonat jakékoliv těžkosti.
Může podle vás stav cash flow vypovídat o tom, jak se společnosti daří?
Cash flow je okamžitý nebo v projektu budoucí ukazatel, ale bez dalšího komentáře je to jenom číslo. Účetnictví ovšem není jediným ukazatelem toho, jak se společnosti daří. Když není účetnictví vedené kvalitně a daná firma má pak “čísla”, která se třeba bankám nemusí líbit, na druhé straně má ovšem vizi a entuziasmus, pak za nás v Kloubime s.r.o. můžeme vyřešit účetnictví a firmu někam posunout.
Co jsou pro vás největší finanční rizika a jaké nástroje ochrany doporučujete či máte ve vaší společnosti zavedené?
Největším rizikem je pro mě a naše klienty momentálně inflace a úrokové sazby. Úrokové sazby jsou samozřejmě výsledkem boje ČNB vůči inflaci. S inflací se bohužel nedá na osobní a firemní úrovni soupeřit, i přesto hledáme cesty, jak ochránit podnikání, finance a majetek klientů. Nejlépe na to funguje hledání vhodných nabídek.
Na úrokové sazby využíváme například dotované úvěry od státu za 0 %, které průměrují současnou vysokou sazbu na trhu. Co se týče dalších rizik, mimo BOZP, které řešíme, je to například i zajištění firem. Znamená to: ochrana klíčových osob, majetku a činností v případech, kdy by došlo k živelné pohromě nebo selhání lidského faktoru či procesu ve firmě.
Co byste doporučil ČNB?
Teď už nic, jenom čekat. Situace, kdy se s tím dalo něco dělat, nám proletěla skrz prsty. To razantní řešení mohlo přijít loni. Tím, že jsme otevřená ekonomika, záleží i na tom, kde se bude nacházet Evropa a celý svět. Trh se pohybuje v cyklech a i v tom aktuálním vidím příležitosti. Například firmy, které hledají sídlo, mohou najít zajímavé nabídky. A jinak si tuto situaci nějakou dobu musíme vysedět.
Načerpejte finance od Cashbotu
a dejte zelenou příležitostem.
Faktury od dodavatelů včas zaplatíme za vás a vy nám peníze můžete vracet později a v menších splátkách rozložených klidně do celého roku.
Spoluautor článku
Baví mě hledat vlastní směr a inovace ve světě financí. Mým cílem je, aby podnikatelé mohli pracovat s cash flow efektivněji a aby si nenechali ujít obchodní příležitost kvůli nedostatku vlastních financí.
Nezaspěte aktuální trendy ve světě podnikání a financí. O nově vydaném článku na blogu vám dáme vědět.
Novinky pravidelně
ve vaší schránce
Dejte zelenou příležitostem