Jak restartovat firmu? Důležité je mít peníze pod kontrolou

Vaše firma je připravena uspět. Nic jste nezanedbali – firma má stanovenou smělou vizi i konkrétní dílčí cíle, které umožní tuto vizi naplnit. Zároveň máte dobře nastavené, jak realizaci svých smělých plánů zvládnete interně. Máte fungující procesy, máte vhodně nastavené pracovní role – a máte na nich také ty správné lidi.

Chcete uspět v podnikání? Mějte firemní finance pod kontrolou.

Skvělé. V tento moment však začíná být zásadní další věc – finanční realita podnikatelského života. Je to hlavně koloběh zvaný cash flow (česky bychom ho mohli nazvat „tok peněz“). O čem to je? O tom mít vždy dostatek hotových peněz na zaplacení toho, co je potřeba zaplatit. Špatně řízený tok peněz je totiž důvodem, proč nejeden majitel či jednatel firmy nikdy nespí v klidu.

Jakmile tok peněz drhne, radost z podnikání střídají starosti

Velice snadno totiž vznikne časový nesoulad mezi tím, kdy vám vaši zákazníci uhradí faktury, a tím, kdy máte vy sami platit zálohy, daně a dodavatele. A těch pár týdnů nebo i dnů, kdy firma musí něco zaplatit, ale ještě na to nemá peníze na účtu, je vážně nepříjemné a stresující období. Jak to pak napravit? Další termíny splatnosti se kvapem blíží a odběratel rozporuje fakturu… to nevypadá vůbec dobře. Nějak se to musí řešit – pak také hrozí vznik dodatečných nákladů kvůli sankcím za zpožděnou platbu.

Jde to i jinak? Samozřejmě že ano. S tokem peněz je to jako s ohněm. Když ho máte pod kontrolou, je to velice dobrý sluha. Když ho neuhlídáte, je to velice špatný pán. Jak to tedy udělat, aby byl vaším pomocníkem, a ne vaším stresorem číslo jedna? To se dozvíte v tomto článku.

Peněžní tok je vlastně jednoduchý ukazatel, který zobrazuje příjmy a výdaje firemních peněz. Vaší snahou pochopitelně je, aby příjmy vaše výdaje co nejvíce převyšovaly. Důležité však je i to, zda se překrývají časově. Protože k čemu vám je platba 300 000 Kč, kterou obdržíte za půl roku, když po tu dobu potřebujete každý měsíc zaplatit 25 000 Kč na nájmu? Podívejme se tedy na pár tipů, jak si peníze uhlídat.

Pozor na daně, ať vás nepřekvapí

Právě platby daní patří mezi nejčastější důvody, proč firma najednou musí vydat více hotovosti, než má na účtu. Ať už je to daň z příjmu, DPH, nebo třeba silniční daň (případně platby sociálního a zdravotního pojištění), dejte si pozor na to, že daňová povinnost nezohledňuje vaše aktuální výdělky. Proto na daně vždy myslete – aby vás vysoká platba na konci období nepřekvapila.

Došlápněte si včas na své dlužníky

Je to nepříjemné, ale je to tak. Zákazníci prostě někdy neplatí včas. Následné vymáhání může být navíc dost složité a náročné jak časově, tak finančně. Vymožené peníze za to sice stojí, ale aktuálně je to jen další náklad – a peníze získáte, když všechno dopadne dobře, až v budoucnu. Nevymáhat pohledávky je však cesta do pekel. Zjistěte si proto dopředu, jaké zákonné možnosti máte. Myslete na sankce, které si můžete ujednat ve smlouvách. Při finančním plánování počítejte s tím, že nějaká část faktur nebude včas uhrazena. Proto potřebujete vytvářet rezervy – aby vás nespolehlivý zákazník neohrozil. Musíte ufinancovat provoz i ve chvíli, kdy se platby zpozdí.

TIP: Na hlídání splatnosti faktur nemusíte být sami. Existuje služba, která to udělá za vás.

Financování faktur

Podnikejte v klidu. Získejte své peníze z vydaných faktur do 30 minut nebo zdarma, nebo si rozložte splatnost přijatých faktur třeba do 12 měsíčních splátek.

Zjistit více

Pravidelně revidujte firemní výdaje

Jakmile se podnikání rozběhne, máte plné ruce práce. Řešíte nové zakázky, nábor zaměstnanců, reklamace, termíny. A postupně možná přestáváte vnímat, kde a kolik vaše firma platí. Možná se něco zprvu zdálo jako výhodná služba, ale postupem času se z toho konkrétního výdaje stala zbytečnost. Třeba jste mysleli, že další firemní auto využijete – a teď s ním už měsíce nikdo nejezdí a vy akorát platíte pojištění.

Vyhraďte si alespoň jednou za čtvrt roku čas na to, že zkontrolujete náklady a jejich odůvodnění. Dost možná přijdete na možnosti, kde můžete výdaje ořezat. V rámci běžného provozu na to není čas, proto je dobré si to rozmyslet a naplánovat takové drobné finanční vyšetřování dopředu. Nezřídka tak firmě prospějete víc, než kdybyste těch pět hodin řešili novou zakázku. Koneckonců, náklady se často vynakládají opakovaně – každý měsíc.

Cashbot

Chcete získávat pravidelné tipy z oblasti financí, rady pro růst podnikání a další informace od Cashbotu do vaší mailové schránky? Přihlaste se k odběru novinek, díky kterým budete vždy o krok napřed.

Ano, chci získávat rady a obchodní sdělení od portálu Cashbot.cz a souhlasím se zpracováním osobních údajů (tj. e-mailu) za tímto účelem po dobu nezbytnou k naplnění stanoveného účelu. Souhlas lze odvolat na: info@cashbot.cz. Více informací naleznete v ochraně osobních údajů.

Další užitečné články

Petr Herzmann: Firmy vznikly, aby dělaly svůj byznys, ne proto, aby papírovaly

Posláním startupu Fidoo je zbavovat firmy papírování a „opruzu“ ve firemních financích tak, aby se mohly soustředit na to, proč vlastně vznikly. Firma přišla s chytlavým sloganem Méně papíroo, více businesoo. Jak konkrétně Fidoo firmy zbytečného papíroo zbavuje? A jak podporuje růst českého businesoo? To se dozvíte v následujícím rozhovoru s jeho CEO Petrem Herzmannem.

5 minut čtení

Jak s Cashbotem získáte v podnikání víc?

  • Chci prodat víc zboží nebo získat zakázku navíc.
  • Plánuji se předzásobit za výhodnějších podmínek.
  • Chci platit faktury včas a získat výhodnější podmínky.
  • Chci získat čas, který trávím placením faktur.
  • Vidím příležitosti při nečekaných událostech na trhu.

Odložení splatnosti přijatých faktur

Prodejte více zboží, získejte nové zakázky a investujte do modernizace vaší firmy. S námi můžete růst rychleji a s klidem.