Petr Herzmann: Firmy vznikly, aby dělaly svůj byznys, ne proto, aby papírovaly

S Petrem Herzmannem, spolumajitelem investiční skupiny VIGO Investments, jsme hovořili o jeho nejnovějším inovativním počinu – startupu Direct Fidoo, kde již několik let působí v roli CEO. Petr v minulosti sbíral zkušenosti v koncernu Johnson & Johnson, Factory Pro, Unipetrolu, Spolchemii a v České pojišťovně, kde působil na pozici ředitele centrální podpory obchodu, nebo v Direct pojišťovně, kde měl na starosti business development. A právě pod křídly Direct vzniklo Fidoo – aplikace, která stejně jako Petr Herzmann zasvětila svou existenci boji proti papírování. Posláním startupu Fidoo je podle jeho slov zbavovat firmy papírování a „opruzu“ ve firemních financích tak, aby se mohly soustředit na to, proč vlastně vznikly. Firma přišla s chytlavým sloganem Méně papíroo, více businesoo. Jak konkrétně Fidoo firmy zbytečného papíroo zbavuje? A jak podporuje růst českého businesoo? To se dozvíte v následujícím rozhovoru.

Vašim webovým stránkám vévodí slogan „Fidoo za vás vyřeší (skoro) všechno“. Co všechno a za koho umí vyřešit?

Posláním Fidoo je zbavovat firmy papírování ve firemních financích. Firmy vznikly, aby dělaly svůj byznys, ne proto, aby papírovaly. Třeba pekař chce péct housky, logistická firma zavážet zboží, filmové studio natáčet filmy a seriály. Dneska za firmu ještě neumíme vyřešit veškeré papírování, ale postupně naše agendy rozšiřujeme a pomáháme tak s digitalizací dalších a dalších jejích částí. Aktuálně umíme firmám pomoci s placením výdajů prostřednictvím předplacených karet, s digitalizací účtenek, schvalováním napříč celou firmou, s cesťáky a napojením výdajů s nimi spojenými nebo s evidencí a vyúčtováním hotovostních výdajů. To vše se pak promítne do osobního nebo projektového vyúčtování a všechny údaje pak firma může pohodlně exportovat a přenést do svého účetního nebo mzdového softwaru. Takže, jak my rádi ve Fidoo říkáme: Méně papíroo, více businesoo.

Kde a jak vznikla a jak se postupně vyvíjela nosná myšlenka služby Fidoo?

Firma vznikla již v roce 2013, tehdy ještě pod názvem Expensa. Na začátku byla služba spíše o náhradě hotovostních plateb, kdy firmy většinu výdajů platily hotově a vyúčtování bylo zdlouhavé. Expensa tehdy nabídla pohodlné placení předplacenou kartou a jednoduchou aplikaci, která umožňovala fotit účtenky a schvalovat je. Později jsme si začali konkurovat s bankami, ale jak jsme postupně rozšiřovali nabídku našich služeb, začali jsme banky spíše doplňovat. Dnes tedy tam, kde banky končí, my většinou začínáme. A jak ukazuje spolupráce s KB, i když má i KB firemní karty, dokážeme je hezky doplnit předplacenými kartami Fidoo a nad všemi výdaji pak následně vyúčtovat. V dnešní době je Fidoo už ucelený ekosystém, který pomáhá firmám s papírováním a digitalizací firemních financí.

Jak Fidoo přesně funguje? A zvládne se v něm zorientovat i finanční laik?

Asi nejjednodušší je to vysvětlit na příkladu běžného zaměstnance. Zaměstnanec dostane předplacenou kartu, kam mu firma nabije firemní prostředky. Následně platí svoje výdaje a po každé platbě mu do mobilu přijde push notifikace, kterou když zmáčkne, tak se dostane do aplikace, kde nafotí účtenku a pošle ji ke schválení. Pokud je výdaj součástí cesťáku, tak ho může připojit právě k němu. Takový výdaj jde pak k manažerovi, který ho ze svého mobilu pohodlně schválí. Stejně tak je to i s cesťákem. Mobilní aplikace je doplněna i webovou aplikací. Webová aplikace je spíše pro správce s jednotlivými rolemi a umožňuje větší přehled o firemních financích nebo nastavení celého fungování Fidoo aplikace.

Kdo je vaším typickým klientem a jak konkrétně mu služba pomáhá?

Fidoo je vhodné pro všechny firmy, od živnostníků přes SME až po velké korporace. Zároveň máme klienty snad ve všech odvětvích. Samozřejmě, že firma dle velikosti a odvětví funguje v naší aplikaci trochu odlišně, ale na začátku si vše nastaví dle potřeby a svých procesů a pak už se o nic nemusí starat. Používá ty služby, které pro své fungování potřebuje. Hezké na tom je, že dokážeme obsloužit i specifické potřeby. Příkladem může být distribuce prostředků na jednotlivé lokality v rámci facility managementu.

Jak je vidět i z vašich aktualit, službu neustále vylepšujete, rozvíjíte a posouváte. Co všechno by mělo Fidoo ve finále umět? Tedy, pokud nějaké finále vůbec existuje.

Já si myslím, že žádné finále neexistuje. Snažíme se naslouchat našim klientům a koukat se na nové příležitosti. Podle toho rozvíjíme stávající agendy nebo přidáváme nové. Vždy máme plán na jeden až dva kvartály a následně pak zase stojíme na křižovatce a přemýšlíme, co je ta další sada věcí, které firmám pomohou s papírováním. Aktuálně pracujeme na automatizaci účetní agendy, OCR nebo třeba na propojení GPS systému s cesťáky tak, aby na základě dat z GPS cesťáky mohly vznikat automaticky.

Fintechy se v poslední době hodně zaměřují na obecnou edukaci ve financích. Stále ještě není neobvyklé, že podnikatelé netuší, co je to cash flow ani jak ho efektivně řídit, natož jaký je rozdíl mezi firemním a manažerským účetnictvím a jak ho číst. Jak se díváte na otázku finanční gramotnosti v Česku? Je i pro vás ve Fidoo finanční gramotnost aktuální téma?

U živnostníků nebo menších firem to může být téma, ale od středních firem dál si myslím, že finanční gramotnost je docela dobrá. Samozřejmě že i my se snažíme o nějakou osvětu a v rámci ní přinášet nápady, jak firemní finance dále rozvíjet a využít k tomu právě Fidoo. V rámci toho jsme pro naše klienty připravili tzv. Fidoo akademii, kde jim ukazujeme, jak jednotlivé agendy digitalizovat a šetřit tak čas a získat větší přehled. Také píšeme články na blog a řadu našich myšlenek publikujeme na sociálních sítích.

Pořádáte také workshopy – čeho se nejčastěji týkají, co mají za cíl?

Pořádáme 3 typy workshopů. První skupina jsou workshopy, které jsou zaměřené na potenciální zákazníky, kde jim ukazujeme, kde mohou mít problém a jak ho Fidoo umí vyřešit. U druhého typu přinášíme našim klientům inspiraci pro digitalizaci firemních financí. Posledním typem jsou pak webináře, kde jdeme do hloubky dané agendy, např. cesťáky, a snažíme se klienty detailně seznámit s daným tématem a ukázat jim, jak mohou celé Fidoo ještě lépe využít.

Pořádáte v blízké době workshop, který by neměl ujít pozornosti našich čtenářů?

Začátkem června jsme pořádali workshop ve spolupráci s naším partnerem, kterým je Komerční banka. Cílem bylo potenciálním klientům ukázat, kde jsou firmy většinou neefektivní ve firemních financích a jak jim s tím Fidoo může pomoci. Tím, že se teď blíží léto, žádné další workshopy neplánujeme a budeme pokračovat zase po prázdninách.

Poměrně nedávno jste zahájili spolupráci s fintechem Cashbot. V čem toto spojení pomůže vašim klientům? A máte na kontě i další podobná spojení, která podnikatelům usnadňují život i byznys?

Spolupráce s Cashbotem má 2 oblasti, kde můžeme našim klientům pomoci. Za prvé je to možnost se dostat k zajímavému provoznímu financování s využitím bezúčelového úvěru nebo včasnějším proplácením vydaných faktur. Za druhé pak mají klienti Cashbotu možnost si tyto prostředky s využitím instantních plateb rychle dobít na Fidoo účet, resp. Fidoo karty a platit tak svoje provozní výdaje právě kartou. Naše spolupráce je na začátku, ale já pevně věřím, že bude pro naše klienty velmi přínosná. Jak už jsem zmiňoval, tak dalším naším partnerem je Komerční banka, která je pro nás distribučním partnerem, ale od června budeme firemním klientům KB nabízet nejen produkt Fidoo, ale také možnost si v rámci Fidoo vyúčtovat i výdaje realizované na kartách KB. Jedná se o unikátní koncept, kde se Fidoo a KB doplňují a přináší tak klientům řešení, které kombinuje produkty banky a zároveň Fidoo. Další partnerství připravujeme v oblasti napojení GPS jednotek, resp. dat z nich na naše cesťáky, což nám umožní jejich automatizaci při cestách autem.

A na závěr jedna vizionářská: Jak vidíte budoucnost bankovnictví? Jak bude vypadat vedení firemních financí řekněme za 10 let? Co bude zcela automatické, co bude nový standard a co naopak zcela zmizí a upadne v zapomnění?

Já vidím budoucnost bankovnictví jako kombinaci produktů bank a fintechů, které se na ně budou napojovat. Přestože rozvoj produktů a služeb není v bankách většinou tak rychlý jako v rámci fintechu, i banky mají celou řadu zajímavých produktů. Nespornou výhodou bank je i široké zákaznické portfolio, které s danou bankou spolupracuje často velmi dlouho a má k bance velkou důvěru. To, co by ale mohlo zamíchat trhem, jsou technologičtí hráči jako Google nebo Apple, kteří mají také velmi dobrý vztah s klientem a disponují technologiemi na velmi vysoké úrovni. V této variantě by se pak pravděpodobně banky i fintechy staly produktovými továrnami, které by svoje služby dodávaly technologickým firmám a ty držely vztah s klientem. Je vidět, že tyto firmy do světa financí čím dál tím více pronikají a nabízejí řadu finančních produktů nebo spolupracují právě s bankami a fintechy. Příkladem může být např. Apple Pay, Google Pay, v Asii pak placení přes WeChat.

Cashbot

Chcete získávat pravidelné tipy z oblasti financí, rady pro růst podnikání a další informace od Cashbotu do vaší mailové schránky? Přihlaste se k odběru novinek, díky kterým budete vždy o krok napřed.

Ano, chci získávat rady a obchodní sdělení od portálu Cashbot.cz a souhlasím se zpracováním osobních údajů (tj. e-mailu) za tímto účelem po dobu nezbytnou k naplnění stanoveného účelu. Souhlas lze odvolat na: info@cashbot.cz. Více informací naleznete v ochraně osobních údajů.

Další užitečné články

Jak s Cashbotem získáte v podnikání víc?

  • Chci prodat víc zboží nebo získat zakázku navíc.
  • Plánuji se předzásobit za výhodnějších podmínek.
  • Chci platit faktury včas a získat výhodnější podmínky.
  • Chci získat čas, který trávím placením faktur.
  • Vidím příležitosti při nečekaných událostech na trhu.

Odložení splatnosti přijatých faktur

Prodejte více zboží, získejte nové zakázky a investujte do modernizace vaší firmy. S námi můžete růst rychleji a s klidem.