Přeskočit na obsah

Rozhovor s The Miners – jak financovat růst podnikání, o velké expanzi ve Španělsku nebo i o crowdfundingu na Hithitu

The Miners dolují z kávy tu nejlepší chuť. Ochutnat jejich kávu můžete na různých pobočkách v Praze, chystají se ovšem na velkou expanzi i ve Španělsku. Vyrábí si také vlastní kapslovou kávu, kterou si můžete objednat domů jak na jejich e-shopu, tak třeba i na Rohlíku. A pokud byste toužili po vlastní kavárně, The Miners vám prozradí nejen své tipy na financování začátků, ale posílají dál cenné rady i na crowdfunding.

O The Miners

The Miners je pražská kavárna a pražírna, čím se lišíte oproti ostatním zaběhnutým kavárnám? Proč jít do The Miners?

Skvělou kávu a parádní design má kdekdo, ale k nám lidi chodí především kvůli atmosféře. Ten hype a energii, kterou vás The Miners nabíjí a inspiruje, jen tak někde nenajdete. 

Jak jste dostali nápad vybudovat kavárnu i ve Španělsku?

Ambice na expanzi do zahraničí jsme měli od začátku. Španělsko nám po analýze vyšlo z celé Evropy jako nejlepší pro vybudování dalších 40 kaváren. Trh s výběrovou kávou je tam relativně na začátku a je po něm obrovská poptávka. Ale Španělskem nekončíme. Rozjeli jsme před pár týdny The Miners franšízy a máme zájemce po celém světě. Nejdál zatím z Bangkoku. 

O financování kavárny

Provoz kavárny jste v začátku financovali vlastními zdroji, jaký jiný kapitál jste získali pro váš růst?

Vzhledem k našim velkým růstovým plánům jsme již od začátku věděli, že budeme shánět nové investory jak do kapitálu, tak i na dluhové financování. Banky se však mladých firem bez velké historie a rychlého růstu bojí a navíc schvalovací procesy jsou dost pomalé, takže využíváme různé zdroje, jako je crowdfunding nebo Cashbot.

Sídlíte poblíž kanceláří a VŠE, jak jste zvládli pokrýt náklady během lockdownu a home-officů? Měli jste dost úspor nebo si museli vzít i nějaký úvěr? 

Lockdown začal rok po otevření první kavárny, takže úspory nebyly. Nicméně díky naší rychlé optimalizaci nákladů, restrukturalizaci  cash flow, v čemž nám vyšli vstříc naši dodavatelé a pronajímatelé, a díky vládní podpoře se nám podařilo provozní ekonomiku relativně udržet. Větší problém byl, jak vyřešit náš růst a investiční náklady. Bankovní úvěry vzhledem k naší krátké historii nepřicházely v úvahu a tenkrát nám dost pomohl právě Cashbot, který jsme využívali na financování pořízení zásob kávy pro naši pražírnu.

Využíváte také Cashbot, jaké jeho služby vám pomohly a při jaké situaci? 

Jak jsem již zmínil, využívali jsme ho primárně na krátkodobé  financování zásob. Teď zvažujeme Cashbot využít na vratky DPH, protože máme velké investiční náklady a velká část našich peněz bude uvězněná na 3 měsíce v DPH.

Cashbot ví, jak na to

Načerpejte finance od Cashbotu
a dejte zelenou příležitostem.

Faktura přijatá

Faktury od dodavatelů včas zaplatíme za vás a vy nám peníze můžete vracet později a v menších splátkách rozložených klidně do celého roku.

O nákupní strategii kávy a o prodeji kávových kapslí

Cena kávy na burze výrazně stoupala a nyní začala klesat, na jak dlouho dopředu nakupujete kávu? 

U zrn na filtrovanou kávu držíme zásoby na 3 měsíce. U zrn na espresso 3–6 měsíců. Ale jak neustále rosteme, tak se nám zásoby zvyšují velkým tempem (meziročně o 100 %). 

Začali jste s výrobou 100% kompostovatelných kapslí, jak se vám prodej této formy kávy daří?

Letošní várka kapslí mizí hodně rychle a museli jsme dovyrobit již další s novou kávou. Letos se nám podařilo výrazně posunout chuťový profil našich kapslí a sklízíme velmi pozitivní feedback a narůstá nám i odbyt B2B partnerům, jako je například Rohlík.

Jaká je demografie lidí, kteří si objednají vaše kapsle domů? Jsou to spíše lidé z větších měst, nebo jenom Praha? 

U první várky přes 80 % našich prodejů kapslí je skrze naše kavárny v Praze a nejvíc se jich prodá na naší pobočce The Miner Old Town v ulici Železná u Staroměstského náměstí, kde většinu zákazníků tvoří turisti ze zahraničí.

O crowdfundingu

K nastartování výroby 100% kompostovatelných kapslí jste si využili crowdfundingu skrze HitHit, jaký byl průběh vaší kampaně? Byla nějaká fáze stresující? 

Hithit nás na proces dobře připravil, takže jsme si to docela užili, především natáčení videa a focení. Adrenalin nám pumpoval krev v žilách první dny po zahájení kampaně, ale když jsme viděli jak rychle naskakuje potřebná částka, tak jsme věřili tomu, že to úspěšně zvládneme.

Co byste ostatním při volbě crowdfundingu doporučili? Bylo něco na co se lépe připravit, na co si dát větší pozor?

My jsme se připravili docela poctivě. Určitě nepodcenit právě přípravu textů, fotek a videí a nastavení odměn. Připravit si FAQ (časté dotazy od veřejnosti) a rychle reagovat na nové dotazy. A v neposlední řadě pak počítat s vlastní promo kampaní na svých sociálních sítích. Spoléhat pouze na HitHit platformu by bylo dost riskantní. A málokdo již hovoří o velmi důležité před-kampani, kdy máte již připravenou část podporovatelů s příspěvky, kteří tu kampaň rychle po spuštění nakopnou.

Co se líbí zaměstnancům na práci v The Miners

Katya, marketing manager

Co je nejlepšího na práci v The Miners?

Lidi! Mám ráda své šikovné kolegy. Všechny nás spojuje touha neustále růst, získávat nové zkušenosti a rozvíjet nové dovednosti. Nelze vyloučit, že práce na takovém místě jako kavárna přináší určité výhody – mám po ruce skvělou kávu každý den:)

Který zákazník vám udělá radost? 

Ten, co se rád vrátí.

Lera, baristka

Co je nejlepšího na práci v The Miners?

Na mé práci mě nejvíce baví nekonečná výměna informací a energie s klienty i kolegy. Upřímně věřím, že naše společnost má úžasný tým a že společně strávený čas se často podobá příjemnému večeru s nejlepšími přáteli nebo rodinou. Podobný pocit často přináší i rozhovor s návštěvníky – je velmi snadné najít společná témata, příjemně si popovídat a vyměnit si pozitivní emoce. Díky tomu máme spoustu stálých zákazníků, takže nám práce často nepřipadá jako práce. Kromě toho The Miners nabízí příjemný prostor pro sebevyjádření a seberozvoj a vždy zde najdete příležitost naučit se něco nového, skutečně se rozvíjet.

Který zákazník vám udělá radost? 

Nejvíce si cením zdvořilých zákazníků, kteří jsou otevřeni pozitivní energii, kterou jsme ochotni předávat za barem. Není nad ten pocit, když zákazník přečte vstřícnost a opětuje ji.

Marek Hejdušek

Spoluautor článku

Marek Hejdušek

Baví mě hledat vlastní směr a inovace ve světě financí. Mým cílem je, aby podnikatelé mohli pracovat s cash flow efektivněji a aby si nenechali ujít obchodní příležitost kvůli nedostatku vlastních financí.

Rady, které přijdou vhod

Nezaspěte aktuální trendy ve světě podnikání a financí. O nově vydaném článku na blogu vám dáme vědět.

aplikace-na-mobilu-3
check-green

Novinky pravidelně
ve vaší schránce

check-green

Dejte zelenou příležitostem

Podobné články