Přeskočit na obsah

Předplatné (subscription model) – byznys model, který vám zajistí pravidelný příjem

Subscription byznys model, do češtiny překládaný jako model předplatného, používá už téměř každá technologická aplikace. K nim se přidali i mediální domy, tvůrci podcastů a streamovací služby. Proč je výhodné zvolit tento model pro monetizaci vašeho podnikání?

Co je subscription model – model předplatného? 

Předplatné je obchodní model postavený na pravidelných platbách, kdy zákazníci svou platbou získávají přístup k prémiovému obsahu či ke službě v jejím plném rozsahu. Platby mohou být měsíční, kvartální, půlroční či roční – firmy nabízejí celou škálu časových možností tak, aby vyhověly finančním preferencím svých zákazníků. 

Předplatné = snadná předpověď cashflow

Jedním z prvních a nejsnáze pochopitelných příkladů předplatného je předplatné časopisů. S přechodem na model předplatného je z minulosti známý také Microsoft či Adobe. Dříve to byl odsuzovaný krok, dnes je to ekonomický fenomén. Proč firmy přecházejí na model předplatného je zřejmé – přináší jim více předvídatelné a trvalejší tržby. Díky tomu mají podniky dobré a stabilní cash flow, protože získávají běžné platby předem a pravidelně, namísto jednorázových vysokých částek. 

Konkrétní příklad subscription modelu

Zákazník si pořídí předplatné časopisu na 12 měsíců, což představuje také 12 nákupů, díky kterým se místo vlastnictví jednoho čísla může zákazník těšit rovnou na 12 vydání. Představuje to také prodej konkrétní společnosti, jejíž finanční oddělení může počítat se stabilním příjmem po dobu 12 měsíců. Společnosti tento prodej usnadňuje sestavit plán budoucích příjmů, díky kterému může pracovat se svými tržbami s větší přesností.

Další výhody předplatného

Opakující se příjmy také pomáhají vytvářet silné vztahy se zákazníky – předplatné se pravidelně obnovuje a aktivuje automaticky pomocí předem autorizované debetní karty, zákazník tak nemusí řešit placení a další záležitosti okolo. Zákazníci, kteří nakupují jednorázově, jsou navíc méně loajální ke značce a vyznačují se vyšší mírou odchodovosti ke konkurenci.

Typy obchodních modelů předplatného

Obchodní model předplatného je dnes využíván v nejrůznějších odvětvích. Vedle typických odvětvích jako je tisk a zpravodajství, využívají předplatné i telekomunikace a softwarové společnosti, které vyvinuly tarify neboli různé balíčky předplatného. Jednotlivé balíčky reprezentují různé potřeby zákazníků. Díky této variabilitě si tak každý zákazník přijde na to své. Příkladem jsou mobilní tarify či balíčky online úložišť a jejich ceny.

zdroj: Apple Inc.

Kromě toho existují i služby a produkty, které jsou dodávány přímo k vám domů. Předplatit si tak můžete například donášku barevných ponožek, rum nebo květiny. Využít model předplatného tak můžete téměř na cokoliv.

zdroj: Ponožkovice, Loukykvet

 

zdroj: alkohol s.r.o. 

Pokud tvoříte kreativní obsah, točíte video, fotíte, nahráváte podcast, píšete básně či beletrii, lze využít služeb předplatitelských platforem, které propojují tvůrce s fanoušky. Na těchto platformách můžete zveřejňovat svou tvorbu, za kterou od fanoušků snadno získátefinanční odměnu. Na českém trhu působí předplatitelská platforma Hero Hero, v zahraničí je to například Patreon. Pokud hledáte cestu, jak nenásilně pobídnout své fanoušky k pravidelné finanční podpoře a svou tvorbu máte na různých sociálních sítích, můžete využít služeb Buy Me a Coffee.

Hledáte peníze pro kreativní rozvoj?

Máte talent, úspěšný výrobek či službu a vaše základna fanoušků či zákazníků roste? Chcete jim nabídnout další produkty a služby a potřebujete k tomu finance? Řešení pro vás má Cashbot, u kterého se můžete během pár minut zaregistrovat online a získat finanční rezervu zdarma, okamžitě získat peníze z vydaných faktur či odložit splatnost faktur přijatých nebo čerpat neúčelový podnikatelský úvěr. Nemusíte kvůli tomu nikam chodit. Vše vyřídíte z pohodlí vašeho domova či z nahrávacího studia a s dokumenty, které máte běžně k dispozici. Peníze od Cashbotu získáte do 30 minut nebo zdarma.

Finanční rezerva je zdarma

Nenechte se překvapit nečekanými situacemi a mějte peněžní rezervu ihned po ruce. Pokud ji nevyužíváte, nic neplatíte.

Marek Hejdušek

Spoluautor článku

Marek Hejdušek

Baví mě hledat vlastní směr a inovace ve světě financí. Mým cílem je, aby podnikatelé mohli pracovat s cash flow efektivněji a aby si nenechali ujít obchodní příležitost kvůli nedostatku vlastních financí.

Rady, které přijdou vhod

Nezaspěte aktuální trendy ve světě podnikání a financí. O nově vydaném článku na blogu vám dáme vědět.

aplikace-na-mobilu-3
check-green

Novinky pravidelně
ve vaší schránce

check-green

Dejte zelenou příležitostem

Podobné články